بیماریهای لثه (عفونت، خونریزی، التهاب و تحلیل لثه) و درمان آنها

untitled

بیماری‌های لثه انواع گوناگونی دارد که از التهاب ساده تا ناراحتی‌هایی جدی متغیر است که به آسیب‌دیدگی شدید بافت نرم و استخوان نگهدارنده دندان می‌انجامد و حتی در موارد شدید به از دست دادن دندان منجر می‌شود. متوقف، آهسته یا وخیم شدن بیماریهای لثه به نحوه مراقبت روزمره از دندان‌ها و لثه‌ها بستگی دارد.

اگر احتمال می‌دهید که به بیماری لثه مبتلا شده‌اید، حتماً به دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی تهران مراجعه کنید، چون هر چه درمان زودتر انجام شود، نتایج بهتری را به دست خواهد داد. بیماری لثه در مرحله اولیه جینجیویت (التهاب و ورم اولیه) نام دارد و در این مرحله قابل برگشت است و متخصصان دندانپزشکی کلینیک دندانپزشکی تهران معمولاً می‌توانند آن را با جرم‌گیری و توصیه به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه درمان کنند. بیماری لثه گاهی با هیچ نشانه هشدار دهنده‌ای همراه نیست. به همین دلیل باید به‌طور مرتب به دندانپزشک مراجعه نمود تا ایشان بیماری را در مرحله اولیه تشخیص دهند و درمان نمایند. روش‌های درمان به نوع بیماری و میزان پیشرفت آن بستگی دارد.

در صورت احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه و همچنین به منظور درمان زودهنگام این ناراحتی‌ها با شماره‌های 02126110052-02126110053-09193040491 با ما تماس حاصل فرمایید تا وقت مشاوره با یکی از دندانپزشکان مجرب کلینیک دندانپزشکی تهران برایتان تنظیم شود.

دلایل بیماری لثه

باکتری‌های بسیاری در محیط دهان زندگی می‌کنند که به همراه موکوس (مایع لزج بزاق) و ذرات دیگر به‌طور مداوم پلاک چسبنده و بدون رنگی را روی دندان ایجاد می‌کنند. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان در از بین بردن پلاک موثر است. چنانچه پلاک روی دندان باقی بماند، سفت و تبدیل به جرم یا تارتار می‌شود که با مسواک پاک نمی‌شود و برای از بین بردن آن باید جرم گیری توسط متخصص انجام شود.

جینیویت

هر چه مدت زمان باقی ماندن پلاک و جرم روی دندان بیشتر شود، آسیب جدی‌تری را به دندان وارد می‌کند. التهاب لثه ناشی از وجود باکتری "جینیویت" نامیده می‌شود که قرمزی و ورم لثه‌ها را در پی دارد و به سادگی خونریزی می‌کند. جینیویت نوع ملایمی از بیماری‌های لثه است که معمولاً درمان ورم لثه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و همچنین جرم‌گیری تخصصی برگشت پذیر است. این حالت از بیماری لثه موجب تحلیل استخوان و بافت نگهدارنده دندان نمی‌شود.

پیوره

چنانچه در درمان جینیویت کوتاهی شود، به مرور وخیم‌تر و تبدیل به پیوره (پریودنتیت) می‌شود که به التهاب اطراف دندان‌ها می‌انجامد. لثه‌ها در اثر ابتلا به پیوره از روی دندان‌ها عقب می‌رود و فضاهایی به نام پاکت ایجاد می‌شود که عفونی است. سیستم ایمنی بدن با باکتری‌ها به موازات منتشر شدن پلاک و رشد کردن زیر خط لثه مقابله می‌کند. سموم باکتریایی و واکنش طبیعی بدن به عفونت استخوان و بافت پیوندی نگهدارنده دندان را تحلیل می‌برد. اگر درمان لازم انجام نشود، استخوان‌ها، لثه و بافت اطراف دندان از بین می‌رود و در نهایت دندان لق می‌شود و چاره‌ای جز کشیدن آن باقی نمی‌ماند.

عامل‌های خطر

• سیگار کشیدن: سیگار و دخانیات مهم‌ترین عامل خطر ابتلا به بیماری لثه است. به علاوه سیگار کشیدن احتمال موفقیت‌آمیز بودن درمان را پایین می‌آورد.
  • تغییرهای هورمونی بانوان: این تغییرها لثه‌ها را حساس‌تر می‌کند و آنها را در برابر بیماری‌های لثوی آسیب‌پذیر می‌سازد.
  • دیابت: بیماران مبتلا به دیابت بیش از دیگران در معرض عفونت‌های مختلف از جمله بیماری لثه هستند.
  • ابتلا به دیگر بیماری‌ها و درمان خاص آنها: بیماری‌هایی مانند ایدز و درمان آن گاهی اثر نامطلوبی بر لثه‌ها دارد. درمان‌های خاص سرطان نیز عوارض مشابهی دارد.
  • دارو: صدها نوع داروی تجویزی و غیرتجویزی وجود دارد که مصرف آنها جریان بزاق را کاهش می‌دهد؛ که با توجه به اثر حفاظتی بزاق نتیجه مطلوبی را به دنبال نخواهد داشت. چنانچه آب دهان کافی نباشد، دهان در برابر عفونت‌هایی مانند بیماری لثه آسیب‌پذیر می‌شود. ضمناً بضی داروها باعث رشد غیرطبیعی بافت لثه می‌شود که در این حالت تمیز نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌ها دشوار می‌شود.
  • استعداد ژنتیکی: برخی بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به بیماری‌های لثوی هستند.
  • سن: بروز بیماری‌های لثوی در سنین پایین‌تر از سی یا چهل سالگی چندان معمول نیست. البته نوجوانان به ندرت دچار پریوره می‌شوند و گاهی جینیویت و گونه‌های ملایم بیماری لثه را تجربه می‌کنند.
  • جنیست: مردان بیش از زنان دچار بیماری لثوی می‌شوند.

علائم بیماری لثه

علائم بیماری لثه به شرح زیر است:

• بدبو بودن همیشگی نفس
  • قرمزی و تورم لثه
  • حساسیت یا خونریزی لثه
  • احساس درد هنگام جویدن
  • لق شدن دندان
  • حساسیت دندانی
  • تحلیل رفتن لثه یا بلندتر به نظر رسیدن دندان

هر یک از این علائم می‌تواند نشانه وجود مشکلی جدی باشد که باید توسط دندانپزشک معاینه شود. دندانپزشک در جلسات ویزیت به موارد زیر می‌پردازد:

• بررسی سابقه پزشکی بیمار به منظور تعیین عارضه‌های اصلی و زیربنایی مولد بیماری یا عامل‌های خطر (مانند سیگار کشیدن)
  • معاینه لثه‌ها و تعیین نشانه‌های التهاب
  • استفاده از خط‌کش کوچکی به نام "پروب" برای اندازه‌گیری پاکت‌ها. عمق این پاکت‌ها در دهان سالم معمولاً بین 1 تا 3 میلی متر است. آزمایش تعیین عمق پاکت معمولاً بدون درد است.

درمان

کنترل عفونت هدف اصلی درمان است. نوع و تعداد جلسات درمان به شدت بیماری لثه بستگی دارد. در هر حال شرط لازم داشتن دندان‌ها و لثه‌های سالم رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت روزانه در منزل است.

جرم‌گیری عمیق (اسکیلینگ و روت پلنینگ)

دندانپزشک با انجام عمل جرمگیری عمیق به روشی به نام اسکیلینگ و روت پلنینگ پلاک روی دندان را از بین می‌برد. اسکیلینگ در واقع تراشیدن جرم از بالا و زیر خط لثه یا خط رویش دندان است؛ در روت پلنینگ نیز لکه‌های مقاوم روی ریشه دندان در محل جمع شدن جرم و همچنین باکتری‌های عامل بیماری از بین برده می‌شود.

a1

جرم‌گیری عمیق با لیزر

لیزر در بعضی موارد برای پاک کردن پلاک و جرم به‌کار برده می‌شود. این عمل در مقایسه با روش‌های قدیمی جرم‌گیری خونریزی، ورم و ناراحتی کمتری دارد.

دارو

دندانپزشکان معمولاً در صورت انجام جرم‌گیری عمیق دارو تجویز می‌کنند، اما توجه داشته باشید که این درمان ترکیبی همواره جایگزین جراحی نمی‌شود. دندانپزشک با توجه به شدت پیشرفت بیماری و بنا به تشخیص خود انجام جراحی را توصیه می‌کند.

جراحی لثه در صورت ضرورت به شکل زیر انجام می‌شود.

جراحی برداشتن بافت لثه

چنانچه پس از جرم‌گیری عمیق و مصرف همزمان دارو همچنان التهاب وجود داشته باشد و عمق پاکت‌ها زیاد باشد، انجام جراحی ضرورت می‌یابد. دندانپزشک جرم‌های انباشته شده در پاکت‌های عمیق را در جراحی برداشتن بافت لثه برمی‌دارد یا عمق پاکت را کاهش می‌دهد تا رعایت بهداشت و تمیز نگه‌داشتن ناحیه برای بیمار و متخصص راحت‌تر شود. لثه در این جراحی متداول عقب زده و بلند می‌شود تا دندانپزشک بتواند جرم را خارج کند. سپس لثه‌ها بخیه زده می‌شود تا بافت به خوبی دور دندان را بگیرد. لثه‌ها پس از جراحی التیام می‌یابد و محکم‌تر دور دندان را می‌گیرد. دندان‌ها نیز گاهی پس از عمل بلندتر به نظر می‌رسد.

a2

پیوند بافت و استخوان

دندانپزشک علاوه بر جراحی برداشتن بافت لثه عمل‌های دیگری را برای بازسازی استخوان یا بافت لثه تحلیل رفته در اثر ابتلا به بیماری‌های لثوی پیشنهاد می‌دهد. در عمل پیوند استخوان با قرار دادن استخوان سنتزی مصنوعی یا طبیعی در ناحیه تحلیل رفته به رشد استخوان کمک می‌شود. تکنیکی موسوم به بازسازی هدایت شده لثه گاهی در کنار پیوند استخوان انجام می‌شود که در آن تکه کوچکی از ماده توری مانند بین استخوان و بافت لثه قرار داده می‌شود تا از رشد لثه در ناحیه طبیعی قرارگیری استخوان جلوگیری شود و این امکان فراهم آید که استخوان و بافت پیوندی مجدد رشد کند. فاکتورهای رشد یعنی پروتئین‌های موثر در رشد طبیعی مجدد استخوان‌ نیز به کار برده می‌شود. چنانچه بافت لثه تحلیل رفته باشد، دندانپزشک یا متخص لثه پیوند بافت نرم را پیشنهاد می‌دهد که در آن ماده سنتزی یا بافت گرفته شده از دیگر نقاط دهان برای پوشاندن ریشه‌های نمایان شده‌ی بدون پوشش به‌کار برده می‌شود.

a3

سالم نگه‌داشتن لثه و دندان

• دندان‌ها را دو بار در روز با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • با نخ دندان یا وسیله‌ای مانند مسواک مخصوص یا خلال‌های چوبی یا پلاستیکی پیشنهادی دندانپزشکی پلاک بین دندان‌ها را خارج کنید.
  • برای جرم‌گیری و معاینه در فواصل تعیین شده به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • از سیگار کشیدن و استعمال هر گونه دخانیات پرهیز کنید.

برچسب: جرم و پلاک، بوی بد دهان، جرم گیری، پیوند استخوان، دندانپزشکی با لیزر