درمان سایش دندان به خاطر دندان قروچه و سایر عوامل

y

به روی هم فشار دادن یا ساییدن دندان‌ها براکسیسم یا دندان قروچه گفته می‌شود. در صورت دندان قروچه کردن دندان‌ها را ناخودآگاه در طول روز به هم فشار می‌دهید یا آنها را شب‌ها هنگام خواب روی هم می‌سایید و فشار می‌دهید. دندان قروچه ملایم و خفیف نیاز به درمان ندارد؛ اما موارد مکرر و شدیدی که با اختلال‌های فکی، سر درد یا آسیب‌دیدن دندان‌ها و مشکلات دیگر همراه است باید درمان شود. از آنجایی که بسیاری از افراد مبتلا به دندان قروچه شبانه خود تا هنگام بروز عوارض از این ناراحتی آگاهی ندارند، بهتر است شما نیز با نشانه‌ها و علائم دندان قروچه آشنا شوید و در صورت لزوم از دندانپزشک راهنمایی بگیرید.

دندانپزشکان ما در کلینیک دندانپزشکی تهران دندان قروچه کودکان و بزرگسالان را درمان می‌کنند. ایشان ابتدا به دقت به نگرانی‌ها و مشکلات بیمار گوش می‌دهند، سپس راه‌ حل مناسب را می‌یابند و بهترین طرح درمانی را پیشنهاد می‌دهند. دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی تهران در جلسات معاینه دوره‌ای وجود نشانه‌های دندان قروچه را بررسی می‌کنند و در صورت مواجهه با این نشانه‌ها در معاینات بعدی دقت می‌کنند که آیا دندان قروچه تغییری را در دهان و دندان‌ها ایجاد کرده است یا خیر. سپس با توجه به روند پیشرفت علائم ضرورت درمان را تعیین می‌کنند و بهترین درمان را بر پایه عوارض بروز یافته پیشنهاد می‌دهند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت می‌توانید با شماره‌های 02126110052-02126110053-09193040491 با ما تماس حاصل فرمایید.

نشانه‌ها و علائم

نشانه‌ها و علائم دندان قروچه به شرح زیر است:

• روی هم فشار دادن یا ساییدن دندان‌ها که گاهی چنان صدای بلندی تولید می‌کند که همسر یا هم‌اتاقی را از خواب بیدار می‌کند.
  • صاف شدن دندان‌ها، شکستگی، لب پر یا لق شدن دندان‌ها
  • ساییدگی مینای دندان و نمایان شدن لایه‌های زیری دندان
  • افزایش حساسیت دندان
  • درد یا ناراحتی صورت یا فک
  • خستگی یا گرفتگی عضله‌های فک
  • دردی مانند گوش درد که البته دلیل آن وجود مشکل در گوش نیست.
  • سر درد سنگینی که از شقیقه‌ها شروع می‌شود.
  • آسیب ناشی از داخل جویدن گونه‌ها
  • فرورفتگی زبان

زمان مراجعه به دندانپزشک

در شرایط زیر باید برای درمان دندان قروچه به دندانپزشک مراجعه کرد:

• ساییدگی، آسیب‌ دیدن یا حساس شدن دندان‌ها
  • درد فک، صورت یا گوش
  • شکایت اطرافیان از صدای ساییده شدن دندان‌ها هنگام خواب
  • قفل شدن فک و ناتوانی در باز کردن یا بستن کامل آن

دلایل

علت اصلی دندان قروچه مشخص نیست، اما دلایل روانی و جسمی زیر را می‌توان در بروز آن موثر دانست:

• احساساتی مانند اضطراب، استرس، عصبانیت، افسردگی یا ناامیدی
  • شخصیت تهاجمی، رقابت‌جویانه یا بیش‌فعال
  • نامرتبی دندان‌های بالا و پایین (مال اکلوژن)
  • دیگر مشکلات خواب مانند وقفه تنفسی (آپنه) در خواب
  • واکنش به درد دندان درآوردن (در کودکان) یا گوش درد
  • رفلاکس اسید معده به مری
  • اثر جانبی بعضی داروهای روانپزشکی مانند فنوتیازین‌ها یا ضدافسردگی‌های خاص
  • استراتژی غلبه بر مشکلات یا عادت تمرکز کردن
  • عارضه نشأت گرفته از اختلال‌هایی مانند بیماری هانتینگتون یا پارکینسون

y1

دندان قروچه در بسیاری موارد بی‌خطر است، اما گاهی اثرهای نامطلوب درازمدتی بر دندان‌ها و لثه‌ها به جا می‌گذارد.

تحلیل لثه

دندان قروچه به دلیل تحمیل نیروی شدید بر فک و دندان‌ها تحلیل لثه، آسیب‌ دیدن دندان و در موارد شدید شل شدن و از دست دادن دندان را در پی دارد.

بیماری لثه

آسیب‌ دیدن دندان پاکت‌های لثوی و ترک‌هایی را در دندان ایجاد می‌کند که به محل رشد باکتری‌ها و پلاک تبدیل می‌شود و بروز عفونت و بیماری‌های دندان را به دنبال دارد.

ترومای اکلوژن

ترومای اکلوژن به ترک‌هایی گفته می‌شود که در اثر ساییدگی غیرطبیعی دندان‌ها، عموماً به دلیل دندان قروچه، ایجاد می‌شود.

درد میوفاسیال

اگر دندان قروچه مدت طولانی ادامه داشته باشد، دندان‌ها ساییده و کند می‌شود. عملکرد دندان‌ها در اثر سایش کاهش می‌یابد و درد عصبی یا عضلانی در صورت بروز می‌یابد. همچنین بیمار از سر درد تنشی رنج می‌برد.

درمان‌ها و داروها

درمان بسیاری از موارد دندان قروچه ضروری نیست. بسیاری کودکان بدون نیاز به درمان بزرگ می‌شوند و این عادت را ترک می‌کنند، بزرگسالان نیز آنقدر محکم دندان‌ها را روی هم فشار نمی‌دهند که درمان ضرورت یابد. اما اگر مشکل شدید باشد، درمان‌های مخصوص دندانپزشکی، روانشناختی و دارویی خاصی انجام می‌شود.

رویکردهای دندانپزشکی

دندانپزشک روش‌هایی را برای نگهداری از دندان‌ها و محافظت از آنها در برابر دندان قروچه پیشنهاد می‌دهد که هر چند از سایش دندان‌ها جلوگیری می‌کند یا ساییدگی را از بین می‌برد، اما دندان قروچه را متوقف نمی‌کند:

محافظ و گارد دهان

y2

محافظ و گارد دهان برای جدا نگه داشتن دندان‌ها از هم و جلوگیری از آسیب‌ دیدن دندان‌ها در اثر روی هم فشار دادن و ساییدن دندان‌ها طراحی می‌شود. محافظ دندان از مواد نرم یا آکریلیک سخت و متناسب با شکل دندان‌های بالا یا پایین ساخته می‌شود.

اصلاح و درمان دندان‌ها

مرتب کردن دندان‌ها به درمان دندان قروچه نشأت گرفته از مشکلات دندانی کمک می‌کند. در موارد شدیدی که ساییدگی دندان به حساسیت دندان یا مشکل در جویدن منجر شده باشد، دندانپزشک سطوح جونده دندان‌ها را تراش و شکل می‌دهد یا روکش می‌کند، در موارد خاص نیز ارتودنسی یا جراحی دهان انجام می‌شود.

درمان‌ها

در ادامه به درمان‌هایی اشاره می‌کنیم که دندان قروچه را تسکین می‌دهد:

• مدیریت استرس: اگر دندان‌ها را در اثر استرس به هم فشار می‌دهید یا می‌سایید، می‌توانید با مشاوره یا راهکارهای آرام سازی مانند ورزش یا مدیتیشن بر این مشکل غلبه کنید.
  • رفتار درمانی: با تمرین شیوه صحیح نگه داشتن فک و دهان می‌توان این رفتار را تغییر داد.
  • بیوفیدبک: اگر ترک عادت دندان قروچه دشوار باشد، بیوفیدبک به کمک می‌آید. بیوفیدبک نوعی پزشکی مکمل است که از تجهیزات و عمل‌های نظارتی برای آموزش کنترل فعالیت عضلات فک استفاده می‌کند.

داروهای زیر برای درمان دندان قروچه تجویز می‌شود:

• شل‌کننده‌های عضلات: دندانپزشک در بعضی موارد توصیه می‌کند که شل‌کننده‌های عضلات برای مدت کوتاهی شب‌ها قبل از خواب مصرف شود.
  • تزریق بوتاکس: تزریق بوتاکس برای درمان دندان قروچه‌ی شدیدی مفید است که به روش‌های دیگر واکنش نشان نداده است.

سبک زندگی و درمان‌های خانگی

بیماران با رعایت توصیه‌های زیر می‌توانند از دندان قروچه پیشگیری کنند یا آن را کاهش دهند:

• کاهش استرس: گوش دادن به موسیقی، حمام آب گرم یا ورزش کردن آرامش را به ارمغان می‌آورد و احتمال دندان قروچه کردن را کاهش می‌دهد.
  • پرهیز از مواد تحریک کننده در بعدازظهر: پس از شام از نوشیدن قهوه یا چای کافئین‌دار خودداری کنید و از ساعات اولیه بعدازظهر به بعد از کشیدن سیگار یا نوشیدن الکل اجتناب کنید.
  • تمرین عادت‌های خواب مناسب: خواب خوب شبانه در حل مشکلات خواب و درمان دندان قروچه موثر است.
  • صحبت کردن با همسر: از همسر خود بخواهید اگر شب‌ها صدای روی هم ساییده شدن دندان‌ها را شنید، حتماً به شما اطلاع دهد تا با دندانپزشک در میان بگذارید.
  • مراجعه منظم دوره‌ای به دندانپزشک:معاینات دندانپزشکی بهترین روش تشخیص دندان قروچه است. دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی تهران نشانه‌های دندان قروچه را با توجه به نتایج معاینه دوره‌ای دهان و فک تشخیص می‌دهند.

برچسب: نامرتبی دندان، بیماری‌های دهان و دندان، گارد دهان، ارتودنسی