دندانپزشکی با لیزر: کاربرد انواع لیزر در دندانپزشکی

q

تمامی لیزرها از طریق ارسال انرژی به صورت نور، کار می‌کنند. در اعمال جراحی و دندانپزشکی از لیزر به عنوان یک وسیله برش یا بخار کننده بافت‌ها استفاده می‌شود. گاهی اوقات نیز از آن برای سفت کردن یک ماده پر کننده استفاده می‌شود؛ در چنین مواردی لیزر اتصال بین ماده پر کننده و دندان را تقویت کرده و آن را محکم می‌کند. در فرایند سفید کردن دندان نیز از لیزر به عنوان یک منبع گرما استفاده می‌شود که می‌تواند تأثیر مواد سفید کننده دندان را افزایش دهد. دندانهای نامرتب را گاهی برخی دندانپزشکان با عناوینی نظیر ارتودنسی سریع یا ارتودنسی با لیزر بوسیله تراش مینای دندانهای بیرون زده و ترمیم کامپوزیت نواحی تورفته به اصطلاح درمان می کنند ولی غالبا" این شیوه از درمان ناصحیح سبب خسارات جبران ناپذیری برای دندانها در آینده می شود.

دندانپزشکان ما در کلینیک دندانپزشکی تهران از لیزر برای کمک به کنترل حساسیت و التهاب دندان و درد مفصل فکی- گیجگاهی استفاده می‌کنند. متخصصان ما در کلینیک دندانپزشکی تهران برای انواع مختلف اعمال درمانی متداول و نه چندان متداول دندان و لثه مانند سفید کردن دندان، پر کردن دندان، تشخیص حفره‌ها، افزایش طول تاج، لبخند لثه‌ای و غیره از جدیدترین و دقیق‌ترین فن‌آوری‌ها استفاده می‌کنند. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که لیزر بیشترین تأثیر را بر دردهای سطح پایین (نه حاد) دارد، به عبارت دیگر، لیزر بهترین گزینه برای دردهای مبهم است.

اگر مایل به استفاده از این فن‌آوری هستید، برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما با شماره‌های 02126110052- 02126110053-09193040491 تماس بگیرید. ما می‌توانیم اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید تصمیم آگاهانه‌ای بگیرید، که البته مطمئنیم نتیجه بررسی‌هایتان شما را مجذوب این فن‌آوری خواهد کرد.

انواع لیزر

لیزرهای مورد استفاده برای جراحی‌های دهان و دندان عبارتند از:

• لیزرهای دی‌اکسید کربن: از آن‌ها برای برداشتن تومورهای دهان، بافت‌های بیمار و استخوان استفاده می‌شوند.
  • لیزرهای دیودی و ان‌دی- یاگ: برای برداشتن التهاب لثه و سایر عناصر بیماری‌زا (پاتوژن‌ها) از آن‌ها استفاده می‌شود. از این لیزرها در تکنیک لاناپ که به احیاء لثه کمک می‌کند نیز استفاده می‌شود، زیرا آن‌ها به خوبی از پس بافت‌های سخت برمی‌آیند.
  • لیزرهای اربیوم: اغلب در جراحی زیبایی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توان از آن‌ها جهت آماده‌سازی دندان برای پر کردن نیز استفاده کرد.

کاربرد لیزر در دندانپزشکی

پیشرفت‌ فن‌آوری لیزری، باعث افزایش کاربرد لیزر در دندانپزشکی شده است. لیزر در تمام حوزه‌های دندانپزشکی کاربرد داشته و باعث کوتاه شدن زمان درمان و مؤثرتر شدن اعمال جراحی شده است. دندانپزشکان ما در کلینیک دندانپزشکی تهران، از لیزر برای درمان موارد زیر استفاده می‌کنند:

استفاده از لیزر برای مشکلات دندان‌ها

پوسیدگی دندان

از لیزرها برای برداشتن پوسیدگی‌های درون دندان و آماده‌سازی مینای اطراف پوسیدگی برای دریافت ماده پرکننده استفاده می‌شود.

q11

تشخیص‌دهنده پوسیدگی

برای تشخیص زودهنگام حفره‌های تولید شده توسط محصولات جانبی پوسیدگی دندان از لیزرهای بافت نرم کم شدت استفاده می‌شود.

q22

سفید کردن دندان

از لیزرها برای سرعت بخشیدن به عمل سفید کردن دندان نیز استفاده می‌شود. در اینجا، محلول سفید کننده پیروکسید، که روی سطح دندان مالیده می‌شود، با استفاده از انرژی لیزر فعال شده و این سرعت فرایند سفید کردن دندان‌ها را افزایش می‌دهد.

q3

آماده‌سازی و پر کردن دندان

در هنگام استفاده از لیزرهای دندانپزشکی بافت سخت، دیگر به بی‌حسی موضعی و دریل‌های دندانپزشکی سنتی نیازی نیست. لیزر مورد استفاده برای پر کردن دندان، باکتری‌های موجود در حفره دندان را می‌کشد که این خود باعث افزایش دوام درمان انجام شده روی دندان‌ها می‌شود. از لیزرها برای پر کردن دندان با آمالگام، آنله یا نصب روکش استفاده نمی‌شود.

حساسیت دندان

از لیزرهای دندانپزشکی برای بستن لوله‌های کوچکی که مسئول حساسیت دندان‌ها به سرما و گرما بوده و روی ریشه دندان قرار دارند، استفاده می‌شود.

q55

کاربردهای لیزر برای مشکلات بافت نرم (لثه)

بیماری لثه

در بیماری‌های لثه از لیزر برای اصلاح شکل لثه‌ها و حذف باکتری‌های در طول اعمال عصب‌کشی استفاده می‌شود.

بیوپسی و برداشتن ضایعات

گاهی اوقات، از لیزرها جهت برداشتن نمونه کوچکی از بافت (موسوم به بیوپسی) استفاده می‌شود؛ این نمونه بعداً از لحاظ وجود سرطان آزمایش می‌شود.

افزایش طول تاج

از لیزرهای دندانپزشکی برای اصلاح بافت لثه (لیزر بافت نرم) و استخوان (بافت سخت)، که جهت نمایان شدن ساختار سالم‌تر دندان انجام می‌شود، نیز استفاده می‌گردد. این اصلاح شکل، پایه محکم‌تری جهت نصب روکش دندان فراهم می‌کند.

لبخند لثه‌ای

لیزرهای دندانپزشکی، لبخند لثه‌ای را از طریق اصلاح بافت لثه و نمایان کردن ساختار سالم دندان درمان می‌کنند.

چین‌های بافت نرم (اپولیس)

از لیزرهای دندانپزشکی برای برداشتن بدون درد و بدون بخیه چین‌های بافت نرم، که اغلب به دلیل نامناسب بودن اندازه دندان‌های مصنوعی رخ می‌دهند، استفاده می‌شود.

سایر کاربردهای لیزر در دندانپزشکی

مقطع‌نگاری همدوسی اپتیکی (OCT)

مقطع‌نگاری همدوسی اپتیکی بی‌خطرترین راه برای دیدن داخل دندان و لثه‌ها به طور زنده (بروی یک مانیتور) از کاربردهای لیزر در دندانپزشکی است.

تومورهای خوش‌خیم

از لیزرهای دندانپزشکی برای برداشتن بدون درد و بدون بخیه تومورهای خوش‌خیم از لثه‌ها، سقف دهان، داخل گونه‌ها و لب‌ها استفاده می‌شود.

درمان مفصل گیجگاهی فک تحتانی

از لیزرها در دندانپزشکی با لیزر  برای کاهش سریع درد و التهاب مفصل گیجگاهی فک تحتانی استفاده می‌شود.

طرز کار لیزرهای دندانپزشکی چگونه است؟

تمامی دستگاه‌های لیزر انرژی را به صورت نور انتقال می‌دهند. در اعمال جراحی و دندانپزشکی، از لیزرها به عنوان وسایلی برای برش یا بخار کردن بافت‌ها استفاده می‌شود. لیزرهای دارای شدت کمتر نیز برای اهداف دیگر کاربرد دارند.

مزایای استفاده از لیزر در دندانپزشکی

لیزرها در مقایسه با دریل‌های دندانپزشکی سنتی:

• در برخی موارد باعث درد کمتری می‌شوند که در نتیجه نیاز بی‌حسی کاهش می‌یابد.
  • باعث کاهش اضطراب بیمارانی می‌شوند که استفاده از دریل‌های دندانپزشکی آن‌ها را ناراحت می‌کند.
  • باعث می‌شوند در طول درمان بافت‌های نرم، خونریزی و تورم به کمترین حد ممکن برسد.
  • در هنگام برداشتن پوسیدگی‌ها مقدار بیشتری از ساختار سالم دندان را حفظ می‌کنند.

محدودیت‌های کاربرد لیزر در دندانپزشکی

محدودیت‌های لیزر عبارتند از:

• از لیزرها نمی‌توان برای دندان‌هایی که با نقره پر شده‌اند استفاده کرد.
  • از لیزرها نمی‌توان برای بسیاری از درمان‌های متداول دندانپزشکی استفاده کرد. برای مثال، در موارد زیر دریل‌های سنتی دندانپزشکی بسیار مؤثرتر از لیزرها عمل می‌کنند:
  • درمان پوسیدگی بین دندان‌ها
  • کار در اطراف پرشدگی‌های قدیمی
  • آماده‌سازی یک دندان برای نصب روکش
  • آماده‌سازی یک دندان برای نصب بریج
  • گاهی اوقات برای تکمیل یک درمان لیزری به استفاده از یک دریل دندانپزشکی نیاز است. برای جاهایی که نیاز به شکل دادن به یک پرشدگی، تنظیم بایت یا پولیش کردن یک سطح پر شده است، لیزر گزینه مناسبی نیست.
  • لیزرها نیاز به استفاده از بی‌حسی را رفع نمی‌کنند.
  • معمولاً درمان‌های لیزری از درمان‌های سنتی گران‌ترند، زیرا دستگاه‌های لیزر بسیار گران‌تر از دریل‌های سنتی دندانپزشکی هستند.

برچسب: پوسیدگی دندان، بیماری لثه، فیشور سیلانت، سفید کردن دندان