عصب کشی یا روت کانال تراپی: مراحل، هزینه و درمان درد پس از عصب کشی

untitled

عصب‌کشی عملی است که به‌ منظور حفظ یک دندان دچار عفونت انجام می‌شود. در این روش، مغز آسیب‌دیده یا عفونی دندان خارج‌ شده، عفونت ریشه‌کن و کانال‌های خالی پر می‌شوند. درمان اولیه برای درمان پوسیدگی دندان و منبع عفونت مغز دندان ضروری است. همچنین باید بررسی شود که آیا می‌توان ساختار تخریب‌شده‌ی دندان را بازسازی کرد؟ اگر شکستگی دندان به مغز آن رسیده و یا عفونت با بیماری‌های لثه همراه باشد، حفظ دندان در صورت امکان بسیار مشکل خواهد بود.

اگر روت کانال‌تراپی یا عصب‌کشی به ‌خوبی انجام نشود، عفونت منتشر شده و دندان باید کشیده شود.

برخی از افراد، کشیدن دندان را ترجیح می‌دهند که البته توصیه‌ی ما حفظ هر چه بیشتر دندان‌های طبیعی است. برای گرفتن اطلاعات بیشتر و تعیین یک ‌وقت مشاوره می‌توانید از طریق شماره‌های زیر با ما تماس بگیرید:

09193040491

موارد استفاده‌ی روت کانال‌تراپی

• دندان‌درد مداوم
  • حساس بودن لثه‌های اطراف یک دندان نسبت به لمس
  • وجود تورم در لثه‌های اطراف یک دندان
  • دندانی که پس از وقوع یک آسیب، به‌طور جزئی یا کلی سیاه شده باشد.

معاینه‌ی دندان

• عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس - وجود یک نقطه‌ی تیره در نوک ریشه‌ی دندان نشان‌دهنده‌ی کاهش چگالی استخوان‌های اطراف نوک ریشه در نتیجه‌ی عفونت درون دندان می‌باشد.
  • معاینه‌ی منظم - وجود مداوم یک جوش و یا جوش زدن مکرر لثه‌ها که توسط دندان‌پزشک تشخیص داده می‌شود.
  • باز شدن عصب یک دندان در طی یک عمل دندانپزشکی دیگر - ممکن است زمانی که دندان‌پزشک شما در حال انجام یک عمل دیگر بر روی دندان است، عصب دندان شما باز شود که در این حالت به ‌منظور جلوگیری از تخریب بافت عصبی دندان، عصب‌کشی انجام می‌شود.

در عصب‌کشی به چه عواملی توجه کنیم؟

• دندان‌های جلویی نسبت به دندان‌های عقبی تعداد کانال کمتری داشته و در نتیجه عصب‌کشی دندان‌های جلویی نرخ موفقیت بالاتری خواهد داشت.
  • با اینکه می‌توان هر دندان را چندین بار مورد درمان قرار داد، شانس موفقیت با هر بار درمان کاهش پیدا می‌کند.
  • عوارضی هرچند نادر ممکن است در برخی از موارد دیده شوند.

عصب‌کشی در کلینیک دندانپزشکی تهران

نحوه‌ی عمل

طرز کلی انجام عمل روت کانال‌تراپی به شرح زیر است:

g1

مرحله 1. به ‌منظور بی‌حس کردن دندان مورد درمان و بافت‌های اطراف آن، از داروهای بی‌حسی تزریقی استفاده می‌شود. در صورتی ‌که مغز دندان آسیب‌دیده به ‌شدت ملتهب و در نتیجه دردناک شده باشد، ممکن است بی‌حس کردن آن زمانی طول بکشد که البته دندان‌پزشک شما تا قبل از بی‌حسی کامل، درمان را شروع نخواهد کرد.

مرحله 2. یک سد دندانی - لایه‌ای نازک از لاستیک یا وینیل - بر روی دندان آسیب‌دیده و دندان مجاور آن قرار داده می‌شود. دندان مورد درمان، از طریق سوراخی از درون این سد خارج‌ شده و بدین ترتیب، این دندان از دیگر نقاط دندان جدا می‌شود. این کار به دندان‌پزشک این امکان را می‌دهد تا عمل عصب‌کشی را در محیطی استریل و عاری از باکتری‌های موجود در بزاق دهان انجام دهد.

مرحله 3. یک سوراخ کوچک دسترسی، بر روی سطح دندان‌های پشتی و یا پشت دندان‌های جلویی ایجاد شده و اجازه‌ی دسترسی به مغز دندان و کانال‌های ریشه را می‌دهد تا دندان‌پزشک بتواند درمان را انجام دهد.

مرحله 4. بافت آسیب‌دیده و بیمار مغز دندان با استفاده از ابزارآلات طراحی ‌شده مخصوص از دندان خارج ‌شده و درون کانال ریشه‌ای و مغز دندان پاک‌سازی می‌شود. این عمل دردناک نخواهد بود چرا که اولاً این ناحیه تحت بی‌حسی بوده و ثانیاً بافت برداشته ‌شده، مرده و یا در حال مردن است. زمانی که مغز دندان به همراه رشته‌های عصبی درون آن برداشته شد، دندان توانایی احساس درد را از دست می‌دهد.

مرحله 5. کانال‌ها با محلول‌های گندزدا و آنتی‌باکتریال ضدعفونی می‌شوند.

مرحله 6. کانال‌ها سپس به وسیله‌ی ابزارآلات ریز انعطاف‌پذیری شکل داده ‌شده و برای پر شدن آماده می‌شوند. کانال‌ها به ‌منظور خارج ‌شده خرده‌های استخوانی دوباره شسته شده و سپس پر می‌شوند.

مرحله 7. مواد پرکننده‌ی مخصوصی انتخاب می‌شوند که می‌توانند دقیقاً در درون کانال تازه آماده ‌شده قرار بگیرند. معمولاً یک ماده‌ی لاستیک مانند به نام گوتا پرچا برای پر کردن فضای کانال استفاده می‌کنند. این یک ماده‌ی ترموپلاستیک ("ترمو" - گرما؛ "پلاستیک" - حالت دادن) است که ابتدا به آن حرارت داده‌ شده و سپس به درون فضای کانال‌ها فشرده می‌شود. گوتا پرچا به همراه نوعی سیمان چسبناک برای پر کردن فضای کانال‌ها استفاده می‌شود. پر کردن کانال‌ها اهمیت به خصوصی دارد چرا که عدم انجام درست این کار می‌تواند باعث عفونت دوباره‌ی دندان شود.

مرحله 8. سپس از یک ماده‌ی پرکننده‌ی موقتی یا دائمی برای بستن سوراخ دسترسی ایجاد شده بر روی دندان استفاده‌ شده و سد دندانی برداشته می‌شود. اگر دندان ساختار مناسبی برای نگه‌داشتن پرکردگی در خود نداشته باشد، دندان‌پزشک یک میله از جنس فلز یا پلاستیک بسیار محکم را درون یکی از کانال‌ها کارگذاری می‌کند تا به حفظ پرکردگی کمک کند.

مرحله 9. پس‌ از انجام عمل، یک داروی آنتی‌بیوتیک برای درمان یا پیشگیری از عفونت تجویز می‌شود. حتماً به‌ خوبی از دستورالعمل‌های ارائه ‌شده توسط دندان‌پزشک خود پیروی کنید. عوارض جانبی عمل معمولاً خفیف بوده و از چند روز تا یک هفته باقی خواهند ماند. ناراحتی‌های جزئی پس از عمل مانند درد خفیف طبیعی بوده و می‌توان آن‌ها را به کمک داروهای بدون نسخه (ایبوپروفن، آسپرین) و داروهای تجویزی (کدئین) و یا ترکیبی از این دو مدیریت کرد.

مرحله 10. دندان شما باید کاملاً بازسازی شود - با پرکردگی یا تاج گذاشتن - تا ساختارهای از دست‌رفته‌ی آن جایگزین شده و سر دندان به ‌خوبی بسته بماند. دندان‌پزشک متخصص شما را به دندان‌پزشک خودتان ارجاع می‌دهد تا او تصمیم بگیرد که کدام یک از روش‌های بازسازی دندان برای شما مناسب است. این مرحله اهمیت زیادی دارد چرا که مطالعات نشان می‌دهند، در صورتی‌که کانال‌های ریشه‌ای پر شده دوباره با باکتری‌های دهان آلوده شوند، احتمال ایجاد عفونت در اطراف دندان وجود خواهد داشت.

g3

عصب کشی دندان‌های مختلف

دندان مولار

دندان عقل

پس از درمان

در طول درمان و پس ‌از آن، هیچ ناراحتی خاصی برای بیمار ایجاد نخواهد شد. حفظ دندان طبیعی با استفاده از روش روت کانال‌تراپی مزایای زیادی دارد:

• جویدن راحت غذا
  • نیروی گاز گرفتن و احساس طبیعی
  • ظاهر طبیعی
  • حفظ دندان‌های دیگر در مقابل فرسایش و فشار بیش ‌از حد

مراقبت‌های پس از درمان

حساسیت نسبت به لمس در ناحیه به مدت چند روز پس‌ از انجام عصب‌کشی امری طبیعی است چرا که بدن شما در حال انجام فرایند خودترمیمی می‌باشد. همچنین ممکن است در فک خود به دلیل باز نگه‌داشتن آن به مدت طولانی، اندکی احساس ناراحتی کنید. این علائم معمولاً موقتی بوده و به‌ خوبی با داروهای مسکن بدون نسخه از بین خواهند رفت. مهم است که برای مصرف این‌گونه داروها، دستورالعمل آن‌ها را به ‌خوبی رعایت کنید. به یاد داشته باشید که داروهای مخدر در صورت تجویز، شما را خواب‌آلوده کرده و پس از مصرف آن‌ها باید برای استفاده از ماشین‌های خطرناک و یا رانندگی، دقت بسیار زیادی به خرج داد.

ممکن است تا چند وقت پس‌ از انجام عصب‌کشی، دندان شما نسبت به دندان‌های دیگر احساس متفاوتی داشته باشد. با این‌ حال، در صورتی‌که درد شما تا چند روز ادامه یافته و یا بر روی دندان خود احساس فشار می‌کنید، با دندان‌پزشک خود تماس بگیرید.

برچسب: دندان درد، پوسیدگی دندان، روکش دندان، پر کردن دندان