تهران ،فرمانیه، جنب باشگاه فرمانیه، ساختمان پزشکان ۲۴۱،طبقه سوم واحد شماره ۱۱

گاهی اوقات، دندانی که تحت درمان کانال ریشه قرار گرفته است ممکن است با وجود درمان همچنان درد آن ادامه داشته باشد. در موارد دیگر، دندان در ابتدا به درمان پاسخ می‌دهد، اما چند ماه یا حتی سال‌ها بعد دوباره درد می‌کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، اغلب ممکن است دندان با درمان کانال ریشه دوم نجات یابد. اولین درمان ریشه کانال، ریشه دندان شما به این دلیل انجام شد که بافت نرم داخل دندان که “پالپ” نامیده می‌شود از بین برده شود. اگرچه پالپ دندان تخریب شده برداشته شده و با پر شدن کانال ریشه آن جایگزین شده است، اما قسمت کوچکی از دندان ممکن است زنده مانده باشد. این موضوع اکنون به مشکلات جدیدی از جمله التهاب، درد، تورم، فیستول، کیست و غیره منجر می‌شود. اگر با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید و نیاز به کمک اصلاحی دارید، می‌توانید با بهترین متخصص روت کانال در فرمانیه مشورت کنید.

دلایل احتمالی یک درمان شکست خورده کانال ریشه

دلایل احتمالی یک درمان شکست خورده کانال ریشه دندان

وقتی دندان از عفونت رنج می‌برد، روت کانال ریشه ضروری است. بنابراین، تمام هدف این روش حذف تمام آثار آن عفونت است. در بیشتر مواردی که درمان کانال ریشه شکست خورده باشد، این شکست در درمان به خاطر این است که عفونت قادر است به نوعی دوباره خود را احیا کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، چاره ای نیست جز تکرار روش.

عدم وجود وضعیت بهداشتی مناسب

یکی از ساده ترین و شایع ترین دلایل این شکست در درمان می‌تواند عدم وجود وضعیت بهداشتی مناسب باشد. بدیهی است که دندانپزشک شما احتمالاً تمام تلاش خود را کرده است تا همه چیز تمیز و استریل باشد. با این حال، در روش روت ریشه دندان نیاز دارد که دندانپزشک از ورود بزاق به سوراخ‌هایی که ایجاد کرده است جلوگیری کند. از آنجا که بزاق حاوی باکتری‌های زیادی است، هر گونه آلودگی می‌تواند به طور بالقوه کل عمل را خراب کند. همان‌طور که تصور می‌کنید بدون ایجاد بزاق و ورود به دندان‌ها، ایجاد حفره در دندان‌هایتان بسیار دشوار است.

اعصاب از دست رفته

اعصاب از دست رفته دندان

پالپ دندان‌های شما حاوی تعداد مشخصی از اعصاب است و تعداد آن‌ها همیشه ثابت نیست. دندانپزشکان به طور معمول از اشعه ایکس برای تشخیص و نقشه برداری از اعصاب قبل از شروع کار استفاده می‌کنند. با این حال، همیشه این احتمال وجود دارد که یک عصب به یک دلیل یا دلیل دیگر از دست برود و نادیده گرفته شود. تجهیزات معیوب، خطای کاربر یا هر تعداد امکان دیگر وجود دارد. وقتی این اتفاق می‌افتد، در واقع وضعیت شما خیلی بد نیست. شما هنوز باید کانال ریشه دیگری تهیه کنید، اما دندانپزشک مجبور نیست که کارهای قبلی را دوباره انجام دهد.

وجود یک شکستگی جزئی با ترم خوردگی

در صورت عدم تشخیص، شکاف یا شکستگی در ریشه دندان نیز می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. با تمام سوراخ‌کاری های دقیق لازم در اینجا، ترک خوردن انتهای نازک و طولانی دندان نسبتاً آسان است. همان‌طور که مطمئناً می‌توانید تصور کنید، این امر با درد شدیدی همراه است. گاهی اوقات، متخصص روت کانال در فرمانیه ممکن است ریشه دندان شما را منحنی کند، و این امر ممکن است یک عامل پیچیده باشد.

نوک ریشه ای شکسته

هنگامی که نوک ریشه شکسته می‌شود، از بقیه دندان جدا شده و “می‌میرد”. مانند هر چیز مرده، به زودی پوسیدگی ایجاد می‌کند و این امر باعث ایجاد عفونت می‌شود که از بین بردن آن بسیار دشوار است. خبر خوب این است که دندانپزشکان ابزاری ویژه برای از بین بردن نوک‌های ریشه شکسته دارند. خبر بد این است که آن‌ها نمی‌توانند بدون برداشتن دندان اول از این ابزار استفاده کنند. بنابراین، نوک شکسته ممکن است شما را مجبور به فدا کردن دندان خود کند که برای نگه داری آن هزینه و تلاش زیادی خرج کرده اید.

سیلانت نرم

گاهی اوقات، مشکل درمان کانال ریشه ناموفق ممکن است از درزگیر یا سیلانتی که دندانپزشک شما برای پر کردن فضای ایجاد شده توسط مته استفاده می‌کند، ناشی شود. اگر درزگیر به سرعت سفت نشود، می‌تواند باعث آلودگی با مواد اطراف شود. یکی از اهداف ماده آب بندی، به دام انداختن باکتری‌ها و جداسازی آن‌ها از بقیه دندان‌ها است.

از برخی جهات، ممکن است آن را با یک پوشش ضخیم فلزی مقایسه کنید که با جدا کردن فلز خوب از بد، از زنگ زدگی جلوگیری می‌کند. اگر درزگیر به درستی سفت نشود، یا انجام این کار مدت زمان زیادی طول بکشد، یا اگر ماده آب بندی به دندان متصل نشود، باکتری‌ها ممکن است از سلول‌های حبس شده خود فرار کنند و دوباره کل روند را شروع کنند. در واقع این یک مشکل بسیار رایج است.

چه زمانی روت کانال مجدد لازم است؟

چه زمانی روت کانال مجدد دندان لازم است

شما باید در نظر بگیرید که این لیست کاملی نیست، زیرا چنین موضوعی خارج از محدوده این مقاله است. با این حال، همه علائم رایج را پوشش خواهیم داد. همچنین باید به یاد داشته باشید که نباید نتیجه گیری کنید. بیشتر این علائم می‌تواند به دلیل مشکلات دیگری باشد، و هیچ ارتباطی با درمان کانال ریشه شما نداشته باشد. در واقع نیازی به نگرانی نیست مگر اینکه بیشتر (یا همه) علائم زیر را بروز دهید.

حساسیت

پس از بهبودی کامل از درمان کانال ریشه خود، دندان نباید حساس بماند. اگر هر زمان که به دندان فشار می‌آورید احساس درد می‌کنید، احتمالاً مشکلی در کانال ریشه شما ایجاد شده است. این مشکل به طور معمول در اثر التهاب بافت‌های اطراف ایجاد می‌شود. این التهاب معمولاً به دلیل نشت چرک و سایر مواد عفونی از دندان ایجاد می‌شود.

دندانپزشکان برای بررسی این علامت از چیزی به نام “تست کوبه‌ای” استفاده می‌کنند. خوشبختانه، این نوع کارها به اندازه کافی ساده است که می‌توانید روی خودتان انجام دهید. شما باید ابتدا با بررسی دندان با انگشت خود بررسی کنید که آیا حساس است یا خیر. اگر لطیف نیست، سعی کنید نوک Q را با آن دندان گاز بگیرید. اگر این درد و ناراحتی ایجاد نمی‌کند، می‌توانید یک جسم بلانت کوچک برداشته و به آرامی روی دندان ضربه بزنید. در اینجا بسیار مراقب باشید و فقط برای اینکه در قسمت ایمن باشید از چیزی که از پلاستیک ساخته شده است به جای فولاد استفاده کنید.

تورم

پس از بهبودی، اطراف دندان آسیب دیده نباید متورم شود. اگر اصلاً تورم مشاهده کردید، باید فوراً با پزشک خود ملاقات کنید. عفونت‌ها اگر به سرعت برطرف نشوند می‌توانند وضعیت جدی باشند و تورم معمولاً نشانه عفونت جدی است (یا در این حالت عفونت مجدد است).

بافت‌های متورم همیشه حساس و دردناک هستند و همچنین ممکن است شروع به ترشح چرک کنند. در برخی موارد، عفونت در ریشه دندان ایجاد می‌شود. وقتی به اندازه کافی بزرگ شود تا به پوست سطح لثه برسد، مانند یک جوش بزرگ باز شده و شروع به نشت چرک به دهان شما می‌کند. نام این دهانه‌های چرکی “مجاری سینوسی” است. بله، این حالت می‌تواند نفرت انگیز باشد و دلیل خوب دیگری نیز برای سریع بودن و مراجعه برای حل این مشکل در کوتاه ترین زمان ممکن است.

اگر بعد از عمل کانال ریشه مشکلات مربوط به تورم دارید، به احتمال زیاد مشکل از لثه شما است. با فشار انگشت خود روی لثه‌های فوقانی و تحتانی، می‌توانید به دنبال نواحی متورم (که احتمالاً حداقل کمی زخم خواهد شد) در اطراف ناحیه دندان مورد نظر باشید. هرگز مشکلی از این دست را نادیده نگیرید.

حساسیت به گرما یا سرما

حساسیت دندان به گرما یا سرما

گاهی اوقات، علائم نارسایی کانال ریشه باعث می‌شود فرد نسبت به دندان‌های خود حساسیت شرطی را تجربه کند. به عبارت دیگر، آن‌ها درد و ناراحتی را تجربه می‌کنند اما فقط در برخی شرایط. به عنوان مثال، هنگامی که یک جرعه قهوه داغ یا یک نوشیدنی از یک نوشابه سرد می‌نوشید، دندان شما ممکن است دچار ناراحتی شود. شدت بیش از حد هر دو دما منجر به یک درد سریع و شدید می‌شود.

همه درمان‌های شکست خورده کانال ریشه این علامت را نشان نمی‌دهند، و معمولاً نشانه اولیه بروز مشکل است. از آنجا که درمان کانال ریشه شامل برداشتن همه اعصاب از دندان است، بنابراین شما نباید هیچ احساسی داشته باشید. اگر در آن دندان خاص احساس گرما یا سرما کنید، به این معنی است که یک جای درمان عصبی دندان شما مشکل دارد. این یک شاخص مطمئن است که محققان گاهی از حساسیت حرارتی به عنوان آزمایشی برای عفونت مجدد (نکروز پالپ) استفاده می‌کنند.

تغییر رنگ

به منظور شناسایی علائم شکست درمان کانال ریشه، باید علائم تغییر رنگ را نیز درک کنید. وقتی دندانپزشک دندان‌های شما را سوراخ می‌کند، همه اعصاب را از بین می‌برد. موادی که اعصاب را در خود دارند معمولاً ” پالپ ” نامیده می‌شوند. اگر دندانپزشک کار خوبی انجام داده باشد، باید بیشتر (اگر نه همه) پالپ آلوده برداشته شود.

با این حال، به دلیل اینکه بافت‌های تخریب شده از بین رفته و برداشته می‌شوند، به طور معمول کمی خونریزی وجود خواهد داشت. سپس این خون به داخل فیلری که دندانپزشک شما از آن برای پر کردن دندان استفاده می‌کند، نفوذ می‌کند. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، خون هنگام خشک شدن قهوه ای می‌شود. به همین دلیل است که تغییر رنگ دندان بعد از درمان کانال ریشه تا حدودی طبیعی است.

خبر خوب این است که روش‌های زیادی برای مقابله با این مشکل وجود دارد. پاسخ واضح سفید شدن دندان است، اما این روش همیشه برای بیماران کانال ریشه موثر نیست. گاهی اوقات، مواد پر کننده دوباره تغییر رنگ می‌دهند.

اگر دندانپزشک کار پاک کردن مواد خراب بدون برداشتن چیز دیگری را انجام داده باشد ، باید حداقل خونریزی و در نتیجه کمترین تغییر رنگ وجود داشته باشد. اگر دندانپزشک شما واقعاً خوب است، ممکن است از یک ماده اتصال دهنده ویژه برای جلوگیری از این مشکل استفاده کرده باشد. تحقیقات نشان داده است که پیش پوششی از مواد عاجی در کاهش تغییر رنگ کانال ریشه موثر است.

درد مداوم

درد مداوم دندان

درد یک عارضه جانبی طبیعی در خود کانال ریشه است، اما اگر مدت‌ها پس از انجام این روند همچنان آزارتان می‌دهد، باید آن را به عنوان یک هشدار تلقی کنید. روش‌های زیادی برای کاهش درد دندان وجود دارد، اما این روش‌ها مانند قرار دادن یک پارچه یا باند بر روی زخم آلوده است. اگر درد مکرر و بدون دلیل مشخصی را تجربه می‌کنید، یا اگر درد با گذشت زمان به طور مداوم بدتر می‌شود، باید نگران باشید.

نحوه انجام روت کانال توسط متخصص روت کانال در فرمانیه

قبل از اینکه کانال ریشه شما دوباره درمان شود، متخصص روت کانال در فرمانیه دندان شما را ارزیابی می‌کند تا هر یک از علل بالقوه عدم موفقیت در اولین درمان را تعیین کند. در موارد پیچیده، مراجعه به یک متخصص اندودنتیکس ممکن است ضروری تشخیص داده شود.

در طی درمان مجدد، دندانپزشک شما

در شرایط دیگر، ممکن است نوعی جراحی کانال ریشه به نام آپیوستومی در نظر گرفته شود. این روش شامل دستیابی به کانال ریشه از طریق لثه با استفاده از تکنیک‌های جراحی است و به دندانپزشک شما اجازه می‌دهد بدون برداشتن ناحیه پر شده یا تاج، ناحیه را مستقیماً تمیز و مهر و موم کند.

آیا درمان مجدد کانال ریشه بهترین انتخاب است؟

دندان‌های درمان شده می‌توانند سال‌ها حتی برای یک عمر عملکرد خوبی داشته باشند! همیشه بهتر است در صورت امکان دندان را نجات داد. کشیدن دندان همیشه باید آخرین گزینه باشد. سپس یک دندان کشیده شده باید با کاشت دندان، بریج یا پروتز جزئی قابل جابجایی جایگزین شود تا عملکرد جویدن بازیابی شود و از جابجایی دندان‌های مجاور جلوگیری شود. مهم نیست که جایگزینی دندان تا چه اندازه موثر است و می‌تواند بسیار موثر باشد، هیچ چیز به خوبی دندان طبیعی شما نیست. شما قبلاً در حفظ دندان خود سرمایه گذاری کرده اید. سود حاصل از انتخاب مجدد معالجه می‌تواند یک دندان طبیعی سالم و با عملکرد مناسب باشد. البته هیچ تضمینی در هیچ روش دندان پزشکی یا پزشکی وجود ندارد. متخصصان ریشه قبل از شروع هر روش درمانی، گزینه‌های شما و شانس موفقیت را مورد بحث قرار می‌دهند.

هزینه روت کانال مجدد توسط متخصص روت کانال در فرمانیه

هزینه‌ها بسته به پیچیدگی روند کار متفاوت است. درمان احتمالاً از اولین روش درمان کانال ریشه پیچیده تر خواهد بود، زیرا برای انجام روش جدید ممکن است مواد ترمیم کننده و پر کننده شما برداشته شود. علاوه بر این، ممکن است متخصص روت کانال نیاز به صرف زمان قابل توجهی برای جستجوی آناتومی غیرمعمول در کانال داشته باشد.

نحوه جلوگیری از ایجاد حفره

نحوه جلوگیری از ایجاد حفره در دندان

باکتری‌هایی که منجر به ایجاد حفره می‌شوند به وفور در پلاک‌های دندانی یافت می‌شوند و بهداشت خوب دندان‌ها قبل از اینکه این میکروب‌ها بتوانند به دندان شما صدمه بزنند  در اطراف پلاک کنترل می‌شود. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن موقت، بیوفیلم باکتریایی را از بین می‌برد، اما این بیوفیلم ها به طور مداوم شکل می‌گیرند و اگر به اندازه کافی و طولانی بر روی دندان بماند، تبدیل به تارتار می‌شود. بر خلاف پلاک، تارتار را فقط می‌توان با تجهیزات حرفه ای در مطب دندانپزشک از بین برد و در صورت تشکیل، باکتری‌های محافظت شده می‌توانند تا زمان مراجعه بعدی شما به دندانپزشک تقویت شوند. حفظ یک برنامه مداوم برای تمیز کردن معمول دندان‌ها به متخصص روت کانال اجازه می‌دهد تا به طور مرتب تارتار را برداشته و خطرات شما در ایجاد حفره کاهش دهد.