تهران ،فرمانیه، جنب باشگاه فرمانیه، ساختمان پزشکان ۲۴۱،طبقه سوم واحد شماره ۱۱

لمینت ای پی اس (IPS Impress) یکی از انواع لمینت دندان است که به صورت فشاری روی قالب در لابراتور مطابق با شرایط دندان های فرد فرم داده می شود. در واقع لمینت ای پی اس برای اصلاح طرح لبخند و مطابق با دندان های بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد لمینت ای پی اس همچنین برای جایگزین کردن لمینت های قدیمی نیز به کار می رود و یک گزینه ایده آل برای سایر ترمیم ها به شمار می رود.

کاربرد لمینت ای پی اس


لمینت IPS

لمینت ای پی اس دارای عملکردهای فراوانی در رابطه با درمان زیبایی دندانپزشکی می باشد:

روند گذاشتن ونیر IPS


اولین قدم انجام شده در فرآیند ایجاد لبخند زیبا با استفاده از روکش لمینت آی پی اس این است که دندانپزشک کمی از اندازه دندان‌هایی را که نیاز به درمان دارند، با صاف کردن آن‌ها کوتاه کند. از آنجا که لمینیت  IPS فوق‌العاده نازک‌تر از پرسلن ساخته شده است، فقط مقدار بسیار کمی از سطح دندان نیاز به ساییدن دارد. این ویژگی برخلاف سایر روش‌های روکش است زیرا در سایر روش‌ها ممکن است کاهش بیشتر دندان مورد نیاز باشد. سپس دندانپزشک از دندان‌های شما قالب می‌گیرد و آن را متعاقباً به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می‌کند. از این قالب برای ساخت ونیرهای سفارشی استفاده می‌شود. سپس بیمار به کلینیک دندانپزشکی باز می‌گردد تا پزشک لمینت‌ها را روی دندان‌های او قرار دهد. سپس بیمار با لبخند حیرت انگیز خود از مطب خارج می‌شود.

راه‌های مؤثر برای مراقبت از لمینت IPS شما 


راه‌های مؤثر برای مراقبت از لمینت IPS شما

برای اطمینان از اینکه روکش‌های لمنیت شما مدت طولانی ماندگار خواهند بود، باید به طور صحیح و مناسبی از آن‌ها مراقبت کنید. در اینجا چند روش مؤثر برای مراقبت از لمینت‌های شما آورده شده است.

حداقل دو بار در روز مسواک بزنید

برای مراقبت از لمینت آی پی اس خود باید روزی دو بار مسواک بزنید. هدف از مسواک زدن از بین بردن پلاک است. پلاک ماده نرم و چسبنده‌ای است که از ذرات مواد غذایی، بزاق و باکتری‌هایی که به دندان‌های شما وصل می‌شوند تشکیل شده است. باکتری‌های موجود در پلاک اسیدی تولید می‌کنند که به مینای دندان حمله می‌کند و بدین ترتیب حفره‌هایی را بر روی دندان تشکیل می‌دهد. پلاک همچنین می‌تواند باعث التهاب لثه شود و در صورتی که به مدت طولانی روی مینای دندان بماند می‌تواند منجر به ایجاد تارتار شود. درست است که خود ونیرها در برابر پوسیدگی قرار نخواهند گرفت اما مینای دندان زیر آن می‌تواند پوسیده شود و تغییر رنگ دهد. بنابراین بر ظاهر لمینت تأثیر می‌گذارد. برای مسواک زدن از تکنیک مناسب استفاده کنید تا بدون آسیب زدن به لثه، تا جایی که می‌توانید پلاک‌ها را از روی دندان خود تمیز کنید. دقت کنید که موی برس با لثه در زاویه 45 درجه قرار داشته باشد و برای مسواک زدن از حرکت دایره‌ای استفاده کنید. بیشتر افراد علاقه‌مند به استفاده از حرکت عقب و جلو هستند. این حرکت به دلیل خطر زیادی که به مرور زمان برای لثه‌های شما ایجاد می‌کند، توصیه نمی‌شود.

از مسواک مناسب استفاده کنید 

انتخاب نوع مسواک بسیار مهم است. حتماً از مسواک نرم استفاده کنید. ثابت شده است که مسواک‌های نرم نیز دقیقا به اندازه مسوا‌ک‌های سفت پلاک‌ها را از بین می‌برند. هنگامی که از یک مسواک سفت و سخت استفاده می‌کنید، احتمال آن وجود دارد که به لایه نازک اطراف لمینت آی پی اس خود آسیب بزنید. این امر باعث می‌شود لثه به عقب برود و بنابراین احتمال قرار گرفتن روکش‌ها در معرض هوا و مواد مضر دیگر افزایش می‌یابد. بهترین مسواکی می‌توانید استفاده کنید مسواک برقی است زیرا می‌توانید فشاری را که هنگام مسواک زدن نیاز دارید، تنظیم کنید. این بدان معناست که به خوبی لمینت و دندان‌های شما را تمیز می‌کند و فشار زیادی به لثه شما وارد نمی‌کند. با این وجود، صرف نظر از نوع مسواک، طرز مسواک زدن شما نیز مهم است. عجله نکنید. مسواک زدن شما حداقل باید دو دقیقه طول بکشد.

اطمینان حاصل کنید که در حین مسواک زدن، تمام دندان‌های خود را تمیز می‌کنید. به عنوان مثال، ابتدا می‌توانید قسمت بیرونی سمت چپ بالای دهان خود را تمیز کنید و سپس در سمت قسمت جلوی دهان خود کار کنید. همین کار را با قسمت داخلی دندان‌ها نیز تکرار کنید و سپس به سمت راست بروید و همین کار را انجام دهید. این تکنیک را در قسمت تحتانی دهان خود تکرار کنید.

حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید 

توصیه می‌شود هر روز نخ دندان بزنید تا لبه‌های لمینت بین دندان‌ها تمیز شود. نخ دندان معمولی از جنس نایلون موم شده و یک پاک کننده مؤثر است اما ممکن است نخ کشیدن بین دندان‌هایی که به هم چسبیده‌اند و فاصله‌ای ندارند سخت باشد.. نایلونی که موم ندارد، نازک‌نر است و می‌تواند به راحتی بین دندان‌های شما قرار بگیرد اما مستعد خرد شدن است. بهترین نخ دندان برای این نوع دندان‌ها نخ پلی تترا فلورو اتیلن (PTFE) است. در تولید این نوع نخ از همان ماده‌ای استفاده شده است که در پارچه Gore-Tex با تکنولوژی پیشرفته استفاده می‌شود. به راحتی بین دندان‌های شما می‌چرخد و احتمال خرد شدن آن کم‌تر است. همچنین، تکنیک مناسب در هنگام کشیدن نخ دندان نیز بسیار مهم است. نخ نخ را بالا و پایین نکشید. این امر باعث می‌شود قسمت‌هایی را که نزدیک هم قرار گرفته‌اند به طور مناسب تمیز نکند. نخ دندان را بین دندان‌های خود قرار دهید و به آرامی آن را در طرفین دندان خود بکشید. اکنون نخ را دور یک دندان به شکل C بپیچید و نخ را به سمت بالا و پایین بکشید تا مطمئن شوید که تمام زوایای دندان به درستی تمیز می‌شوند. این کار را تا زیر لثه ها انجام دهید. تا جایی که پلاک به راحتی قابل مشاهده نیست. حالا بدون برداشتن نخ دندان، آن را به سمت دندان مجاور بکشید و همین روند را تکرار کنید.

خمیردندان مناسب انتخاب کنید 

برخی از خمیردندان‌ها حاوی مواد ساینده مضر هستند که می‌توانند به سطح بسیار صیقلی لمینت‌های آی پی اس آسیب برساند. چنین خمیردندان‌هایی باعث می‌شوند لمینت شفافیت خود را از دست بدهد و کدر شود. این خمیر دندان‌ها ساخته شده‌اند تا دندان‌های شما سفیدتر از حد معمول به نظر برسند اما برای ونیرها مناسب نیستند. از خمیردندان‌هایی که جوش شیرین، پراکسید هیدروژن و بی‌کربنات سدیم دارند، که به عنوان یکی از اجزای تشکیل‌دهنده خمیردندان‌های ساینده هستند، اجتناب کنید. دندانپزشک شما بهترین نوع خمیر دندان را به منظور استفاده برای لمینت‌ها به شما توصیه می‌کند.

از دهانشویه استفاده کنید 

اکثر مردم دوست دارند از دهانشویه استفاده کنند زیرا باعث می‌شود دهانشان تازه شود. دهانشویه با فلوراید می‌تواند برای ونیرهای شما مفید باشد اما از آن به عنوان جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان استفاده نکنید. هنگام استفاده از دهانشویه، از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید. الکل می‌تواند باعث خشک شدن دندان در دهان شما شود. بزاق عملکردهای مفیدی در دهان دارد که شامل شستن پلاک و باکتری‌ها است. آنزیم‌های موجود در بزاق نیز به کاهش اسیدیته در دهان شما کمک می‌کند که می‌تواند منجر به تشکیل خلط شود. اما اگر به طور طبیعی دهان خشک دارید، می‌توانید آدامس یا نعنا را برای تحریک تشکیل بزاق خود بجوید. اما حتما دقت کنید که آدامس یا نعنا را با شکر را مصرف نکنید زیرا این امر می‌تواند برای دندان‌های شما مضر باشد. نعنا و آدامس بدون شکر حاوی زایلیتول دارای خواص ضد میکروبی هستند و به اثبات رسیده که حفره‌ها را کاهش می‌دهند.

مراقب آنچه می‌خورید و می‌نوشید باشید 

غذایی که می‌خورید و مایعاتی که می‌نوشید تأثیر زیادی بر سلامت دندان‌های طبیعی شما و ماندگاری لمینت‌های آی پی اس شما دارند. البته همه می‌دانند که آب نبات قند زیادی دارد و برای دندان خوب نیست. همچنین، بیشتر غذاهای فرآوری شده دارای قند بالایی هستند، بنابراین توصیه می‌شود برچسب این قبیل غذاها را بخوانید تا میزان قند موجود در آن را بدانید. اکثر مردم تصور می‌کنند که رژیم غذایی آن‌ا مناسب است تا جایی که متوجه شوند رژیم غذایی آن‌ها دندان‌هایشان را در معرض خطر پوسیدگی قرار داده است. از غذاهایی که میزان اسیدیته بالایی دارند مانند مرکبات پرهیز کنید. قرار گرفتن دندان در معرض اسیدیته بالا برای مدت زمانی می‌تواند باعث خورده شدن مینای دندان شما شود. بسیاری از میوه‌ها و آب میوه‌ها نیز سطح اسید و هم قند بالایی دارند. این بدان معنا نیست که شما نباید میوه بخورید. میوه بخورید زیرا میوه‌ها برای بدن ما مفید هستند اما مطمئن شوید که بلافاصله پس از خوردن آن‌ها مسواک می‌زنید تا اسیدیته از بین برود. همچنین، آب میوه‌ها را در حد اعتدال بنوشید.

از نوشیدنی‌هایی مثل نوشابه خودداری کنید. نوشابه نه تنها برای سلامتی شما مفید نیست بلکه برای دندان‌های شما نیز بد است. این نوشیدنی‌ها دندان‌های شما را در معرض میزان قند و اسیدیته بالایی قرار می‌دهند. در صورت امکان، نوشابه را از رژیم غذایی خود حذف کرده یا میزان مصرف آن را محدود کنید. اگر تصمیم به محدود کردن آن دارید، به یاد داشته باشید که بلافاصله بعد از آن دندان‌های خود را مسواک بزنید. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد برخی آب میوه‌ها و نوشابه‌ها باعث می‌شود بدن انسولین ناسالمی تولید کند. این امر باعث ایجاد سطح ناپایدار گلوکز در جریان خون شده و بدین ترتیب بدن را تحت فشار روانی غیرضروری قرار می‌دهد.

از  خوردن غذاهای سفت خودداری کنید 

این یک قاعده کلی است که برای مراقبت از دندان‌ها استفاده می‌شود. از دندان‌های خود به عنوان ابزاری برای باز کردن چیزهایی مانند درب بطری استفاده نکنید. چنین فعالیت‌هایی نه تنها برای دندان‌های شما بلکه برای لمینت‌های شما نیز مضر است. مواد سفت مانند درب بطری نه تنها می‌تواند دندان‌های شما را خرد کند و یا بتراشد بلکه به لمینت‌های آی پی اس شما نیز آسیب می‌زند. اگر چیزهای سفت مانند مداد، قلم یا حتی یخ را از سر عادت گاز می‌گیرید، بهتر است اگر می‌توانید تدابیری را برای به حداقل رساندن این عادت استفاده کنید.

درست است که ونیرها از مواد محکم ساخته شده‌اند، اما باید از برخی اقدامات احتیاطی برای محافظت از آن‌ها استفاده کنید. دندان‌های شما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دندان‌های جلویی برای گاز گرفتن مواد غذایی در نظر گرفته شده‌اند، در حالی که دندان‌های آسیا برای خرد کردن و جویدن طراحی شده‌اند. از گاز گرفتن غذای سفت با دندان‌های جلویی، به ویژه اگر لمینیت دارید، خودداری کنید. گرانولا، آب نبات سفت، قسمت سفت نان پیتزا یا نان سفت را باید با احتیاط زیادی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *