تهران ،فرمانیه، جنب باشگاه فرمانیه، ساختمان پزشکان ۲۴۱،طبقه سوم واحد شماره ۱۱

lakesefid

فلوروسیس به لکه‌های سفید روی دندان گفته می‌شود که در اثر مجاورت زیاد دندان، فراتر از بازه مطلوب تعیین شده برای یک ناحیه معین، با فلوراید در مراحل رشد دندان ایجاد می‌شود. فلورسیس معمولاً در کودکان بین سه ماهه تا هشت ساله‌ای مشاهده می‌شود که مقدار زیادی فلوراید از آب آشامیدنی، غذاها و نوشیدنی‌ها دریافت می‌کنند. یکی از دلایل اصلی لکه‌های سفید روی دندان‌های کودکان مصرف بالای فلوراید در مراحل اولیه شکل‌گیری و رشد دندان است. فلوراید به آمبلوبلاست‌ها یا همان سلول‌های مینا آسیب می‌زند، در نتیجه میناسازی مختل می‌شود و مینا به حد کافی ایجاد نمی‌شود. نقص در تشکیل مینای دندان در نهایت باعث می‌شود که زیرسطح مینای دندان بیش از حد طبیعی متخلخل شود.

[sv slug=”alert”]

از آنجایی که تغییر ظاهری دندان‌ها علل مختلفی دارد، در صورت لک شدن دندان فرزندتان باید به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید تا دندانپزشک تعیین کند که آیا لکه‌ها از نوع فلوروسیس است یا دندان مشکل دیگری دارد. متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی تهران توصیه می‌کنند که نخستین ویزیت دندانپزشکی تمام کودکان قبل از یک سالگی انجام شود.

براساس شدت فلوروسیس (لکه های سفید) روی دندان کودک و شیری یا دائمی بودن دندان کودک شما متخصصین ما از تکنیک‌های مختلفی مانند ابریژن (میکرو ابریژن و ماکرو ابریژن)، بلیچینگ یا روکش‌های زیبایی، ونیر و یا کامپوزیت باندینگ برای پوشش سطحی دندان لک شده استفاده می‌کنند. جهت مشاوره با متخصصین ما یا رزرو نوبت می‌توانید از شماره‌های [sv slug=”number”] استفاده نمایید.

[sv slug=”alert1″]

علل


مصرف بیش از اندازه فلوراید در دوران شکل‌گیری دندان و قبل از درآمدن آن باعث می‌شود قبل از هشت سالگی لکه‌های سفیدی روی دندان کودک ایجاد شود. برای پیشگیری از فلوروسیس به والدین توصیه می‌شود که بر مسواک زدن دندان فرزندشان نظارت کنند تا کودک خمیر دندان یا دهانشویه بیش از حد مصرف نکند، دهان را بشوید، مواد را تف کند و نبلعد.

منابع فلوراید


فلوراید از منابع زیر دریافت می‌شود:

علائم


لکه‌های سفید و نقاط نرم روی دندان تنها عارضه ناشی از مصرف زیاد فلوراید نیست. شایع‌ترین علائم فلوروسیس عبارت است از:

درجه‌بندی فلوروسیس


lakesefid1

درمان


لکه سفید روی دندان کودک بیماری نیست و فقط زیبایی دندان را خدشه‌دار می‌کند. لکه‌های سفید روی دندان دائمی است و به طور کامل از بین نمی‌رود. فلورسیس به ظاهر دندان آسیب می‌زند و باعث پوسیدگی یا از دست رفتن دندان نمی‌شود. بهترین درمان که توسط متخصص دندانپزشکی انجام می‌شود پوشاندن سطح دندان است. دندانپزشک با توجه به شدت فلورسیس درمان‌هایی چون سفید کردن دندان (بلیچینگ) و پوشاندن دندان با باندینگ، روکش، میکرو/ ماکرو ابریژن و ترمیم‌های کامپوزیتی را به بیمار توصیه می‌کند. اگر لکه‌های سفید روی دندان‌های عقب ایجاد شود، دندان با توجه به شدت فلورسیس به طور کامل روکش می‌شود یا با مواد زیبایی پر می‌شود تا از ساییده شدن دندان و از بین رفتن ساختار دندان جلوگیری شود.

سفید کردن دندان

سفید کردن دندان در صورت خفیف بودن فلوروسیس انجام می‌شود. دندانپزشک به روش ابریژن یا ساییدگی لایه بیرونی لکه شده مینای دندان را برمی‌دارد.

میکرو/ ماکرو ابریژن

lakesefid2

ابریژن به سایش دادن ظریف لایه بیرونی مینای دندان گفته می‌شود. ابریژن روش متداولی برای درمان فلورسیس بسیار خفیف تا خفیف است. در میکروابریژن لکه‌های سفید با محلول تهیه شده از اسید ملایم (عموماً اسید هیدروکلریک HCL) و ذرات بسیار ریز با خاصیت سایندگی پولیش داده می‌شود. اگر شدت لکه‌ها اندکی بیشتر باشد، ماکرو ابریژن با الماس یا فرز صیقل دادن کامپوزیتی انجام می‌شود. اما اگر لکه‌های سفید شدت بیشتری داشته باشد، ابریژن درمانی مناسبی نخواهد بود، چون در این حالت مینای سطح دندان تخلخل بالایی دارد و نسبت به ساییدگی حساس است.

باندینگ کامپوزیتی

دندانپزشک دندان را پس از ساییدن بخش آسیب دیده با کامپوزیت می‌پوشاند، یعنی مواد کامپوزیتی مخصوص پر کردن دندان را روی آن می‌چسباند. رنگ این ماده دقیقاً مانند رنگ بقیه دندان‌ها است. دندانپزشک در مرحله اول درمان با باندینگ کامپوزیتی ماده اسیدی ملایم مخصوصی را روی مینای آسیب دیده می‌زند، سپس رزین کامپوزیتی همرنگ دندان را روی سطح خارجی دندان می‌چسباند.

لمینت یا ونیر سرامیکی

lakesefid3

دندانپزشک بخش آسیب‌دیده دندان را برمی‌دارد و از دندان‌ قالب می‌گیرد. ونیر از پرسیلین و دقیقاً اندازه بخش تراش داده شده ساخته می‌شود. دندانپزشک ونیر تهیه شده را روی دندان آماده شده می‌چسباند تا دندان کامل شود. ونیر روکشی سرامیکی را روی سطح دندان ایجاد می‌کند. ونیز درمان پرهزینه‌ای محسوب می‌شود، به ویژه این که پس از چند سال باید تعویض شود.

روکش

lakesefid4

روکش پرکاربردترین درمان لکه سفید روی دندان است. دندانپزشک دور دندان آسیب‌دیده را تراش می‌دهد و روکش را روی دندان قرار می‌دهد. روکش‌های مختلفی برای دندان‌های کودکان وجود دارد که از آن جمله می‌توان به روکش استیل ضدزنگ، روکش تمام سرامیکی و روکش تمام پرسلینی اشاره کرد. متخصصین ما بهترین نوع روکش را با در نظر گرفتن وضعیت دندان‌ها توصیه می‌کنند.

پیشگیری از فلوروسیس


اگرچه فلوروسیس به طور طبیعی درمان نمی‌شود، اما با مصرف به اندازه مواد غذایی زیر قابل پیشگیری است:

در مورد فلورسیس نیز مانند هر عارضه دیگری پیشگیری بهتر از درمان است. درمان‌های خانگی زیر از بروز لکه‌های سفید جلوگیری می‌کند:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *