تهران ،فرمانیه، جنب باشگاه فرمانیه، ساختمان پزشکان ۲۴۱،طبقه سوم واحد شماره ۱۱

ایمپلنت یک پیچ فلزی است که در استخوان فک قرار داده می‌شود. پس از قرارگیری در استخوان، ایمپلنت جهت پشتیبانی از روکش یا بریج دندان و یا به منظور تثبیت ابزار متحرک دندانی استفاده می‌شود. ایمپلنت‌های دندانی که توسط بیشتر دندان‌پزشک‌ها استفاده می‌شوند مشابه ریشه دندان هستند که برای جایگزینی ریشه دندان طبیعی در قسمت‌هایی که دندان وجود ندارد استفاده می‌شوند. ایمپلنت‌های دندانی گزینه درمانی مناسب برای افرادی هستند که برخی یا تمامی دندان‌های خود را از دست داده‌اند. افتادن دندان‌ها، باعث تحلیل مداوم استخوان فک می‌شود و درنتیجه ظاهر شخص سالخورده‌تر از حد عادی به نظر می‌رسـد. تحلیل اسـتخوان فـک قرار دادن دندان مصنوعی را دشوار می‌سازد. استفاده از ایمپلنت می‌تواند روند تحلیل استخوان را به تعویق انداخته و یا متوقف کند. ایمپلنت دندانی دارای عملکرد و ظاهر مشابه دندان طبیعی است و باعث بهبود گفتار و جویدن مواد غذایی می‌شود و دارای مزایای بیشتری نسبت به دندان مصنوعی می‌باشد.

اتصال دندان به ایمپلنت یک چالش بیومکانیکی محسوب می‌شود، چرا که ایمپلنت در استخوان محکم می‌شود و دندان توسط رباط پریودنتال به استخوان متصل می‌باشد. جهت رفع این مساله، انواع کانـکشن یا اتصال‌دهنده ایمپلـنت مانند کانکشـن سـخت و غیر سخت موجود می‌باشند.

کانکشن یا اتصال‌دهنده ایمپلنت دندان 


کانکشن یا اتصال‌دهنده ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان دارای مزایای بسیاری است. البته در سال‌های اخیر بروز التهاب خفیف یا شدید لثه اطراف ایمپلنت باعث کاهش میزان استفاده از ایمپلنت شده است.

دلایل مختلفی که بر ایجاد عارضه‌های مختلف دندان تأثیر می‌گذارند شامل اکلوژن (هم‌ترازی دندان‌های بالا و پایین)، تغییرات واکنش ایمنی، حساسیت به فلز، بیماری‌های سیستمیک، وجود میکروب‌ها، رژیم غذایی، بهداشت دهان و دندان، پرتودرمانی و مصرف برخی از داروها می‌باشند. تخریب ناشی از التهاب خفیف یا شدید لثه اطراف ایمپلنت مشابه تخریب ناشی از بیماری‌های لثه در دندان‌های طبیعی است.

در دهه‌های گذشته تحقیقات بسیاری در ارتباط با بیماری‌های لثه انجام شده است و نحوه جلوگیری و درمان این بیماری‌ها توسط متخصص درمان بیماری‌های لثه انجام می‌شود. دندان‌پزشک‌ها پس از سال‌ها کسب تجربه در ارتباط با استفاده از ایمپلنت‌های دندانی بر این عقیده هستند که دندان‌های طبیعی در مقایسه با ایمپلنت از هر لحاظ برتری دارند و بایستی به بهترین شکل ممکن از دندان‌های طبیعی محافظت شود.

دندان‌پزشکی ترمیمی و پروتزهای ثابت و متحرک با توجه به ماندگاری بالای درمانی، در بسیاری از موارد به عنوان اولین گزینه درمانی استفاده می‌شوند.

در چه مواردی از کانکشن ایمپلنت استفاده می‌شود؟ 


در چه مواردی از کانکشن ایمپلنت استفاده می‌شود؟

کانکشن یا اتصال دندان طبیعی به ایمپلنت بایستی با توجه به موارد زیر انجام شود:

استفاده از کانکشن جهت اتصال دندان به ایمپلنت


در ارتباط با اتصال دندان به ایمپلنت نکات زیر بایستی مورد توجه قرار بگیرند :

اهمیت کانکشن ایمپلنت دندانی 


نکات مهمی که در ارتباط با کانکشن یا اتصال‌دهنده ایمپلنت دندان بایستی در نظر گرفته شوند شامل موارد زیر می‌باشند:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *