تهران ،فرمانیه، جنب باشگاه فرمانیه، ساختمان پزشکان ۲۴۱،طبقه سوم واحد شماره ۱۱

آیا دندانپزشک برای یک یا چند دندان شما تاج را توصیه کرده است؟ تاج دندان فرم رایج دندانپزشکی ترمیمی است که می‌تواند دندان‌ها را محافظت و تقویت کند به این امید که بتوان از کشیدن دندان جلوگیری کرد. اما تاج دندان چیزی بیشتر از آنچه که تصور می‌کنید است.

تاج دندان چیست؟ 


تاج دندان وسیله‌ای مصنوعی است که برای بازیابی شکل و فرم دندان استفاده می‌شود. این یک ترمیم مصنوعی است که به عنوان “روکش” برای دندان آسیب‌دیده و پوسیده یا به عنوان پوشش یک ایمپلنت عمل می‌کند. تاج مانند کلاه ایمنی برای دندان عمل می‌کند و در نتیجه سطح خارجی جدید آن را تشکیل می‌دهد.

دندانپزشکان یا متخصصان پروتز دندانی با گذاشتن سیمان مخصوص روی تاج دندان‌ها یا ایمپلنت‌ها، آن‌ها را متصل می‌کنند. تاج دندان‌های آسیب‌دیده را تقویت می‌کند و همچنین در مواردی که دندان کافی باقی نمانده است، به عنوان جایگزینی برای پر کردن عمل می‌کند.

چه کسانی کاندیداهای ایده‌آلی برای تاج دندان هستند؟


انتخاب روش تاج دندان ممکن است گاهی اوقات شخص را ملزم به تغییر عادات غذایی خود کند، اگر در اصل برای این کار مناسب نباشد. تاج‌ها به مراقبت منظم نیاز دارند و افرادی که معمولاً تحت این درمان قرار می‌گیرند عبارتند از:

همه پوسیدگی‌های دندانی به تاج دندان نیاز ندارند 

ترک‌های کوچک دندان معمولاً به تاج نیاز ندارند. در این موارد، فرم دیگری از دندانپزشکی ترمیمی مانند پر کننده‌ها استفاده می‌شود. در موارد دیگر، پوسیدگی یا شکستگی ممکن است به ریشه دندان راه پیدا کند. قبل از قرار دادن تاج دندان برای حمایت از دندان آسیب‌پذیر در چنین شرایطی، ممکن است درمان کانال ریشه انجام شود. یک نکته مهم در مورد نیاز یا عدم استفاده از تاج دندان، سالم بودن ساختار آن است. ریشه‌های آلوده و ترک‌های بزرگ می‌توانند ساختار دندان را خیلی سریع‌تر و شدیدتر از یک حفره کوچک خراب کنند و به احتمال زیاد به تاج دندان نیاز دارند. برای موارد کمتری از پوسیدگی دندان، اغلب پر کردن کافی است.

پر کردن به معنای این نیست که بعداً به تاج دندان احتیاج ندارید

در مواردی که پرکردن بهترین راه حل باشد، فقط توجه داشته باشید که پر کردن نیاز آینده به تاج دندان را برطرف نخواهد کرد. حفرات یا شکستگی‌های دیگر می‌توانند ساختار دندان را حتی پس از قرار دادن پرکننده به خطر بیندازند. بیمارانی که دندان قروچه می‌کنند و یا به زور چیزی را گاز می‌زنند نیز می‌توانند دندان‌های خود را ضعیف کرده و پر کردن‌های قبلی را دچار ساییدگی کنند تا زمانی که به تاج دندان نیاز شود.

انواع مختلف تاج دندان چیست؟ 


انواع مختلف این روش ترمیمی بر اساس نوع تاج دندان استفاده می‌شود. به طور کلی 5 نوع تاج دندان اصلی وجود دارد:

تمام رزین 

قیمت تاج رزین از اکثر انواع دیگر تاج دندان کمتر است. دوام آن از سایر فرم‌های تاج کمتر است و این نوع تاج‌ها بیشتر مستعد شکستگی روکش هستند.

تمام سرامیک یا تمام چینی 

تاج دندان تمام سرامیک یا تمام چینی

این نوع تاج دندان برای قرار گرفتن در جلوی دهان ایده‌آل است زیرا طبیعی‌ترین شکل را دارد، اما از استحکام کمتری نسبت به نوع تمام فلزی برخوردار است. ساییده شدن این نوع تاج در مدت زمان طولانی‌تری اتفاق می‌افتد. مزایای تاج سرامیکی این است که:

پرسلن فیوز شده با فلز 

تاج دندان پرسلن فیوز شده با فلز

مقاومت این تاج دندانی در رتبه دوم بعد از تاج فلزی قرار دارد. یک اشکال کوچک این است که هنگام استفاده از این نوع تاج دندان، دندان‌های مقابل آن‌ها بیش از 2 نوع دیگر دچار ساییدگی می‌شوند. تاج‌های دندانی پرسلن فیوز شده به فلز در دندان‌های جلو و عقب استفاده می‌شوند. این تاج‌ها مانند دندان‌های معمولی به نظر می‌رسند.

فولاد ضد زنگ 

تاج‌های فولاد ضد زنگ عمدتا درمان موقتی هستند. آن‌ها زودتر ساخته می‌شوند. تا زمان ساخت دندان دائمی از آن‌ها برای محافظت از دندان آسیب‌دیده استفاده می‌شود. این نوع تاج دندان عمدتا در کودکان استفاده می‌شود.

فلز 

تاج دندان فلز

کار با تاج‌های فلزی برای دندانپزشک شما آسان است و ماندگاری بالایی دارد. با این حال، تنها ایراد آن‌ها این است که رنگ آن‌ها با رنگ دندان مطابقت ندارد. از فلزات گران قیمت مانند طلا، پالادیوم و غیره یا آلیاژهای فلزات پایه مانند نیکل، کروم تشکیل می‌شود. این تاج‌های دندانی سایش دندان‌های مجاور را به حداقل می‌رسانند. آن‌ها با دوام‌ترین هستند و به ندرت ترک می‌خورند یا می‌شکنند.

مزایای تاج دندان چیست؟ 


مزایای تاج دندان چیست؟

قبل از نصب تاج دندان چه باید کرد؟ 


انتظار برای تاج دندان گاهی اوقات می‌تواند مشکل را بدتر کند 


هر مورد متفاوت است. همه با انتظار برای دریافت تاج در صورت نیاز عوارضی را تجربه نخواهند کرد. اما برای برخی از بیماران، به تعویق انداختن نصب تاج می‌تواند باعث پوسیدگی یا بدتر شدن شکستگی شود. این ممکن است منجر به نیاز بیمار به کانال ریشه یا حتی کشیدن کامل دندان شود.

بیماران می‌توانند در یک جلسه تاج دندان خود را نصب کنند 


نصب تاج دندان در یک جلسه

در گذشته بیماران برای گرفتن تاج دائمی باید دو بار به پزشک مراجعه می‌کردند. در اولین جلسه، یک قالب برای تاج نهایی ساخته می‌شد و بیمار با یک تاج موقت مطب دکتر را ترک می‌کرد. قالب به یک آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می‌شد که در آن تاج دائمی تراشیده شود. هنگامی که تاج جدید دائمی کامل شد، فرد می‌تواند برای دومین قرار ملاقات خود حاضر شود تا تاج دندان روی دندان او سیمان و نصب شود. در حالی که رویکرد دو قرار ملاقات هنوز برای بیماران استفاده می‌شود، اما اکنون می‌توانید تاج دندان خود را همان روز انتخاب کنید. همانطور که از نام آن پیداست، تاج‌های دندان همان روز قالب می‌شوند، آسیاب می‌شوند و در یک قرار ملاقات روی دندان باقیمانده چسبانده می‌شوند. این یک گزینه عالی برای بیمارانی است که وقت آزاد زیادی ندارند یا افرادی که می‌خواهند زودتر تاج دائمی آن‌ها نصب شود! بیماران همان تاج دندان و با همان ظرافت را دریافت می‌کنند، اما در مدت زمان کمتر!

ماندگاری تاج دندان چقدر است؟ 


مانند سایر دندان‌ها، طول عمر تاج شما به میزان مراقبت از آن بستگی دارد. در صورت دندان قروچه از اسپلینت محافظ استفاده کنید و از خوردن غذاهای چسبناک یا سفت اجتناب کنید. هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، مخصوصاً در جایی که تاج دندان وجود دارد. اگر از این عادات بهداشتی دندان غافل شوید، تجمع باکتری در زیر تاج باعث ضعیف شدن و خراب شدن دندان می‌شود. اما اگر از تاج دندان خود به خوبی مراقبت کنید، به طو معمول حدوداً 10 سال برای شما کار می‌کنند.

مراقبت‌های بعد از نصب تاج دندان چیست؟


رژیم غذایی مناسب برای تاج دندان چیست؟ 


رژیم غذایی مناسب برای تاج دندان

پس از جراحی باید حداقل 3 روز از مصرف مایعات گرم مانند قهوه و چای خودداری کنید زیرا باعث تحریک حساسیت می‌شوند. بیماران می‌توانند سوپ سرد میل کنند که سبزیجاتی مانند هویج ترد ندارد.

تا زمانی که تاج به درستی تنظیم نشود باید از مصرف غذاهای سفت و آدامس خودداری کنید. غذاهایی که به راحتی قابل جویدن هستند مانند ماکارونی، موز و سس سیب توصیه می‌شود.

انتظارات واقع بینانه از روکش تاج دندان چیست؟ 


معایب تاج دندان


چه کسی باید از انجام عمل تاج دندان خودداری کند؟ 


افراد باید از انجام این روش درمانی اجتناب کنند، اگر:

گزینه‌های جایگزین تاج دندان چیست؟ 


در زیر گزینه‌هایی برای جلوگیری از صرف زمان و هزینه‌های مربوط به تاج دندان آورده شده است:

پر کردن دندان 

اگر دندان شکسته یا خراب شود، ساده‌ترین و ارزان‌ترین کار برداشتن قسمت معیوب و پر کردن حفره است. این یک راه حل طولانی مدت نیست و نیاز به انجام مجدد منظم دارد. پر کردن به طور کلی برای کمک به تاج انجام می‌شود اما می‌تواند به تنهایی برای ذخیره کردن زمان انجام شود تا اینکه شما یک درمان قطعی‌تر انجام دهید.

آنله و اینله‌های پرسلن 

این کار بر روی حفظ بیشتر شکل طبیعی دندان شما متمرکز است. آنله به قسمت پوسیده یا شکسته دندان اضافه می‌شود در حالی که اینله حفره‌های توخالی را پر می‌کند. پرسلن با مینای دندان موجود پیوند نزدیکی دارد. این تکنیک به مهارت بالایی نیاز دارد و جایگزینی فوق‌العاده برای تاج دندان است.

تاج‌های موقت 

یک دندانپزشک می‌تواند تاج‌های موقتی را بر روی دندان‌های شما نصب کنند تا زمانی که راه حل قطعی پیدا کنید. این تاج‌ها موقت هستند و به طور کلی 3 تا 9 ماه دوام دارند.

کشیدن دندان 

اگر وضعیت دندان به قدری بد است که نمی‌توان آن را نجات داد، بهتر است آن را بیرون بیاورید. بعد از کشیدن دندان، فضای خالی می‌تواند توسط ایمپلنت یا بریج‌های دندانی یا ترکیبی از هر دو پر شود.

هزینه تاج دندان 


اگر دندان شما ترک خورده، پرکننده آن افتاده یا نیاز به درمان کانال ریشه دارد، هزینه آن می‌تواند بسیار زیاد باشد. علاوه بر این، هزینه تعویض تاج دندان بسیار شبیه به قیمت تاج دندان است.

دلایلی وجود دارد که هزینه برای تعویض تاج دندان بسیار زیاد است. عامل اصلی قیمت مواد ساخته شده تاج شما و نوع تاج مورد نیاز شماست. بنابراین شما باید قیمت تعویض تاج را نیز در نظر بگیرید. علاوه بر این، قیمت تاج دندان شما به محل قرارگیری دندان شما، موادی که دندانپزشک از آن برای تاج شما استفاده می‌کند و اندازه دندان شما نیز بستگی دارد. همچنین، علاوه بر محل دندانپزشکی شما، تجربه دندانپزشک نیز در هزینه درمان تأثیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *