تهران ،فرمانیه، جنب باشگاه فرمانیه، ساختمان پزشکان ۲۴۱،طبقه سوم واحد شماره ۱۱

ورم استخوان دندان که گاهی اوقات تحت عنوان استئومیلیت اسکلروزان شناخته می‌‌شود یکی از بیماری‌های دندان است که یک بیماری التهابی تشخیص داده شده است. ورم استخوان دندان اختلالی است که ممکن است هرگز چیزی درباره آن نشنیده باشید. اگرچه فرم استخوان دندان و یک مشکل بسیار شایع نیست احتمال بروز آن در تعداد زیادی از بیمارانی که به خوبی از دهان و دندان خود مراقبت می‌کنند وجود دارد. هنگامی که این اختلال توسط دندان پزشک تشخیص داده شود از شما می‌‌خواهد که برای انجام اقدامات درمانی مناسب به متخصص ریشه دندان مراجعه کنید. برخی از روش‌هایی که برای درمان ورم استخوان دندان وجود دارد عبارتند از انجام عمل جراحی و مصرف داروهای ضد التهاب، پرتو درمانی و مصرف داروهای آنتی بیوتیک. در این مقاله به ارائه اطلاعات مفید و کاربردی در خصوص این اختلال خواهیم پرداخت و به سوالات و نگرانی‌های شما در خصوص علل بروز ورم استخوان دندان و روش‌های درمانی موجود پاسخ می‌دهیم.

تورم استخوان دندان چیست؟


تورم استخوان دندان چیست؟

ریشه وظیفه نگه داشتن دندان درون استخوان فک را برعهده دارد و به کنار هم قرار گرفتن دندان‌ها کمک می‌کند. دندان‌های ردیف جلو یک ریشه دارند اما دیگر دندان‌ها دارای دو یا چند ریشه می‌باشند. ریشه دندان در جایی قرار گرفته است که عروق خونی و اعصاب نیز وجود دارند و به ارسال خون و مواد مغذی به دندان کمک می‌کنند. به این ترتیب خون از طریق ریشه وارد بافت نرم دندان خواهد شد. عاج دندان توسط روکش دندانی محافظت می‌شود که یک بخش بسیار مهم از دندان است. روکش به قسمتی از دندان گفته می‌‌شود که روی لثه قرار گرفته و قابل مشاهده است. ورم استخوان دندان اختلالی است که در علم پزشکی تحت عنوان بیماری التهابی پری اپیکال شناخته می‌شود. منظور از کلمه پری اپیکال هر عاملی است که بافت اطراف ریشه دندان شما را هدف قرار دهد و بر آن تاثیر بگذارد. اگرچه از ورم استخوان دندان تحت عنوان یک بیماری التهابی یاد می‌شود، این وضعیت چیزی بیشتر از یک التهاب ساده است. اگرچه در اکثر موارد ورم استخوان یک عفونت مرتبط با لثه است انواع دیگری از التهاب در به وجود آمدن آن نقش دارد. ورم استخوان یک اختلال غیر عادی است و در واکنش به عفونت به وجود می‌آید زیرا سطح تولید استخوان بیشتر از فرایند تخریب آن است که این امر یک واکنش شایع به بیماری التهابی می‌باشد. معمولاً فرآیند تولید استخوان در چنین شرایطی باعث بروز ضایعات رادیو پلاک خواهد شد. منظور از ضایعات رادیو پلاک این است که اجازه نمی‌دهند پرتو از آنها عبور کند. مثال خوبی که به درک این مسئله کمک می‌کند و شما آشنایی بهتری با آن دارید ظاهر قطعات فلزی در عکسبرداری توسط اشعه ایکس است. اگر شما چنین قطعاتی را در هنگام عکسبرداری دیده باشید متوجه شده‌ اید که جسم فلزی همانند یک جسم جامد به نظر می‌رسد. ضایعات رادیو پلاک در عکس برداری توسط اشعه ایکس از دندان چنین ظاهری دارند. از آنجایی که این اختلال معمولاً علامتی ندارد و فقط به طور تصادفی باعث بروز درد و حساسیت می‌شود، وجود یک یا چند ضایعه رادیو پلاک در عکسبرداری توسط اشعه ایکس به دندانپزشک برای تشخیص این اختلال کمک می‌کند. ورم استخوان دندان اختلالی است که در جوانان ایجاد شود اما احتمال بروز آن در هر سنی وجود دارد. این اختلال معمولاً در ناحیه دندان آسیاب و دندان نیش به وجود می‌آید.

علل بروز ورم استخوان دندان چیست؟


علل بروز ورم استخوان دندان چیست؟

هنگامی که شما در ناحیه پری اپیکال دندان دچار عفونت شده اید این التهاب می‌‌تواند باعث بروز واکنش در دندان شما شود و تراکم استخوان آن ناحیه را افزایش دهد. افزایش تراکم استخوان عاملی است که در عکسبرداری توسط اشعه ایکس به شکل رادیو پلاک دیده می‌‌شود. افرادی که دچار ورم استخوان دندان می‌شوند معمولاً سیستم ایمنی بسیار سالمی دارند با این حال گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن علیرغم نشان دادن واکنش شدید نمی‌تواند از بروز ورم استخوان دندان جلوگیری نماید زیرا باکتری‌ها زمینه بروز عفونت را فراهم می‌نمایند.

ورم استخوان دندان چگونه درمان می‌شود؟


ورم استخوان دندان چگونه درمان می‌شود؟

هنگامی که دندان پزشک به این نتیجه می‌رسد بیمار دچار ورم استخوان دندان است او را به متخصص درمان ریشه ارجاع خواهد داد. متخصص درمان ریشه به ارزیابی دندان بیمار خواهد پرداخت و نواحی اطراف دندان را ارزیابی می‌‌کند سپس درخواست آزمایشات لازم به منظور سلامت عاج دندان را خواهد داد. پزشک به منظور بررسی سلامت تاج دندان از چهار روش استفاده می‌کند که عبارتند از تست سرما، تست گرما، تست الکتریکی و تست پوسیدگی. پزشک با توجه به شکایت بیمار از میزان درد دندان خود از یک یا چند تست تشخیصی استفاده خواهد کرد. به عنوان مثال در صورتی که بیمار دچار درد ناشی از گرما یا حساسیت در ناحیه دردناک نباشد پزشک از تست گرما یا سرما استفاده می‌کند. انجام دادن تست الکتریکی به شرایط خاصی نیاز دارد و همیشه کاربردی نیست. تست پوسیدگی به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار می‌گیرد و شامل تحریک تاج دندان بدون استفاده از داروی بی‌حسی می‌باشد. در چنین شرایطی عاج سالم دندان به این محرک‌ها پاسخ می‌دهد. در صورتی که عاج دندان از بین رفته باشد یا دچار التهاب شدید شده باشد امکان درمان آن وجود نخواهد داشت و ممکن است دندانپزشک تصمیم بگیرد به کشیدن دندان بپردازد.

چگونه می‌توان از بروز ورم استخوان دندان جلوگیری کرد؟


خبر خوبی که باید به شما بدهیم این است که در صورتی که استخوان دندان عفونت نکرده باشد و شما دچار درد و ناراحتی نشده باشید معمولا نیازی به درمان نخواهید داشت. اما باید به صورت دوره ای از دندان خود عکس بگیرید تا امکان تشخیص به موقع تغییرات ایجاد شده فراهم گردد و بتوانید به درمان دندان خود بپردازید. در صورتی که دندان نیاز به کشیدن داشته باشد دندانپزشک اقدامات لازم را انجام خواهد داد تا از بروز مشکلات بعدی یا آسیب دیدگی سایر دندان‌ها جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *