تهران ،فرمانیه، جنب باشگاه فرمانیه، ساختمان پزشکان ۲۴۱،طبقه سوم واحد شماره ۱۱

tah

تحلیل رفتن لثه علاوه بر تأثیر بسیاری بدی که بر ظاهر افراد دارد، می‌تواند دردناک نیز باشد. البته یک پریودنتیست مجرب می‌تواند لثه‌های تحلیل رفته را درمان کند. تحلیل رفتن لثه عارضه‌ای است که در آن ریشه‌های دندان‌ها به دلیل از دست رفتن بافت لثه، نمایان می‌شود. اگر چه این عارضه یکی از مشکلات شایع بهداشت دهان و دندان بزرگسالان است، اما نوجوانان نیز در معرض ابتلا به آن قرار دارند. هنگامی که لثه‌ها تحلیل می‌روند، شکاف‌ها یا پاکت‌هایی بین خط لثه و دندان شکل می‌گیرند. عدم درمان تحلیل لثه می‌تواند منجر به از دست رفتن دندان شود.

[sv slug=”alert”]

در موارد شدید تحلیل لثه، که با  روش تمیز کردن عمقی دندان و صاف کردن ریشه قابل درمان نیستند، متخصصان ما جراحی لثه را توصیه می‌کنند. تحلیل شدید لثه باعث از دست رفتن حجم زیادی از استخوان و تشکیل پاکت‌های عمیقی می‌شود که تنها راه ترمیم آن‌ها جراحی لثه است. جهت مشاوره یا رزرو نوبت می‌توانید با ما از طریق شماره‌های [sv slug=”number”] تماس حاصل فرمایید.

[sv slug=”alert”]

چرا لثه‌ها تحلیل می‌روند؟


علائم تحلیل لثه


tah1

تشخیص تحلیل لثه برای بیماران دشوار است، زیرا این عارضه به دلیل طبیعت پیشرونده‌ای که دارد، در طول چند سال و به تدریج ایجاد می‌شود. به این ترتیب، تغییرات لثه به کندی رخ می‌دهند و به همین دلیل ممکن است بیماران متوجه تحلیل رفتن لثه‌هایشان نشوند. اگر چه تشخیص تحلیل لثه‌ کاری دشواری است، اما با استفاده از علائم و نشانه‌های زیر می‌توان به وجود آن پی برد:

درمان تحلیل لثه


جرم‌گیری عمقی

tah2

پریودنتیست‌های مجرب ما برای موارد خفیف تحلیل لثه، از دو روش جرم‌گیری عمقی ناحیه درگیر یا تمیز کردن عمقی دندان و صاف کردن ریشه استفاده می‌کنند. این درمان‌ها با هدف برداشتن کامل جرم و پلاک تشکیل شده بر روی دندان‌ها و خط لثه انجام می‌شوند. به علاوه در روش دوم، تیم درمانی ما سطح نمایان شده ریشه و پاکت‌ها را صاف می‌کنند تا باکتری‌ها نتوانند به راحتی روی این سطوح تجمع یافته و مجدداً باعث آسیب شوند.

پیوند بافت لثه

tah3

پیوند بافت لثه، به هر روشی که انجام شود، باعث ضخیم شدن لثه شده و از تحلیل رفتن لثه در آینده جلوگیری می‌کند.

جراحی کاهش عمق پاکت

در این نوع جراحی، پریودنتیست لثه آسیب‌دیده را از روی ریشه دندان کنار می‌زند، باکتری‌های مضر را از داخل پاکت‌ها برمی‌دارد و سپس بافت لثه را دوباره روی ریشه قرار داده و آن را بخیه می‌زند.

ترمیم هدایت شده استخوان

tah4

در مواردی که استخوان پشتیبان دندانِ درگیر به دلیل تحلیل رفتن لثه شدیداً تخریب می‌شود، متخصص لثه عمل جراحی ترمیم هدایت شده استخوان را توصیه می‌کند. در این روش، ابتدا پریودنتیست لثه آسیب‌دیده را کنار زده و باکتری‌های مضر را از داخل پاکت‌ها خارج می‌کند، سپس یک ماده ترمیم کننده، مانند بافت پیوندی، یک غشای پوششی یا پروتئین تحریک کننده را در لثه قرار می‌دهد، تا بدن برای ترمیم طبیعی استخوان و بافت آن ناحیه تحریک شود. پریودنتیست، بعد از قرار دادن ماده ترمیم کننده، بافت لثه را دوباره در جای اولش قرار داده و آن را بخیه می‌زند.

ونیر لثه (ژینژیوال)

گاهی اوقات، با جرمگیری عمقی یا جراحی نمی‌توان علل تحلیل لثه را اصلاح کرد، که معمولاً در چنین مواردی متخصصان لثه ونیر لثه را توصیه می‌کنند. ونیر لثه که می‌تواند از جنس سیلیکون یا اکریلیک باشد، یک پروتز متحرک بوده و راه حل مناسبی برای موارد غیرقابل ترمیم تحلیل لثه است.

چگونه می‌توان فرایند تحلیل رفتن لثه را متوقف کرد؟


پیشگیری بهترین اقدام برای مقابله با بیماری‌ها است. برای پیشگیری از تحلیل رفتن لثه نیز چند روش وجود دارد که برخی از آن‌ها بسیار ساده هستند:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *